چشم انداز امیدوارکننده بازار فولاد

چشم انداز امیدوارکننده بازار فولاد
چشم انداز امیدوارکننده بازار فولاد

آهن پرایس: با توجه به اینکه تولیدات فلزات و صنایع معدنی در سال 2020 با مشکلات و نوسانات زیادی روبه رو بود، به همین سبب جو حاکم بر بازار فولاد و صنایع وابسته آن، شرایط قیمت گذاری را با چالش نوسانات و نبود اعتماد مواجه کرد. یکی از موسسه های تحقیقاتی بر...

آهن پرایس: با توجه به اینکه تولیدات فلزات و صنایع معدنی در سال 2020 با مشکلات و نوسانات زیادی روبه رو بود، به همین سبب جو حاکم بر بازار فولاد و صنایع وابسته آن، شرایط قیمت گذاری را با چالش نوسانات و نبود اعتماد مواجه کرد. یکی از موسسه های تحقیقاتی بر اساس پیش بینی های خود، دورنمای قیمت ها در بازار فلزات در سال 2021 را مطلوب دانست و همچنین می توان انتظار داشت که این روند سیر صعودی داشته باشد. این موسسه در این بین از آینده بهبود یافته اقتصاد در سال جاری خبر می دهد. با توجه به اینکه این نظرات بر اساس شواهد میدانی و تحلیل های تکنیکی و دانش محور بازار سرمایه و اقتصاد می باشد، می توان امیدوار بود که شرایط در سال جاری تا حدودی بهبود یابد.

تغییر و تحولات بازار چین که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان محسوب می شود، همیشه بر اوضاع و شرایط این صنعت مهم در دنیا بسیار تاثیرگذار بوده است. با افزایش تولید فولاد در چین به میزان یک میلیارد و 50 میلیون تن، چشم انداز امیدوار کننده ای نسبت به بهبود وضعیت فولاد و صنایع معدنی سنگ آهن و مشتقات آن دارد.  

تقاضای سنگ آهن به واسطه بازسازی اقتصادی چین طی سال 2020 ، افزایش یافت و به بالاترین نرخ خود در 9 سال گذشته رسید، اما همین رشد روز افزون تولید فولاد در چین می تواند مشکلاتی نیز ایجاد کند که در سال های آتی اثراتی که از آن انتظار می رود، نمایان خواهد شد.به علت سرمایه گذاری عظیم در پروژه های نیازمند مصرف فولاد، با کمک سیاست های محرک، چین همچنان جذاب ترین بازار مصرف فولاد محسوب می شود اما مشکل بزرگی که چین در این زمینه دارد، کاهش موجودی سنگ آهن است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تاثیر چین بر صنعت فولاد

برخی سیاست گذاری ها همانند احتمال ذخیره سازی سنگ آهن منجر به تغییراتی در بازار عرضه و تقاضا و به واسطه آن موجب تغییر قیمت فولاد شود. بنابراین با کاهش موجودی سنگ آهن چین و نیازمند بودن به واردات این ماده حیاتی و همچنین با توجه به اقتصاد ساحل پایه این کشور، تولید فولاد در چین درآینده تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. عقد قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا و همچنین جایگزین شدن چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری این اتحادیه به جای آمریکا، منجر به رقابت اقتصادی و جنگ تجاری بین دو کشور خواهد شد اما می توان پیش بینی کرد که در دولت جدید آمریکا، برای گفت و گو های دوجانبه مسیر هموار باشد و همچنین می توان امیدوار بود که ثبات به بازارهای صنعتی از جمله فولاد بازگردد.

در کشور ما نیز صنعت فولاد و صنایع وابسته به آن از سنگ آهن تا فرآورده های فولادی تحت تاثیر تغییرات جهانی است. در حال حاضر مشکلات حوزه قیمت گذاری محصولات فولاد همچنان پابرجاست. باید این نکته را نیز در نظر داشت که با وجود شرایط سخت تحریمی، تولید فولاد کشور در سال گذشته با رشد 13/4 درصدی به جایگاه مطلوبی رسیده است اما برای تداوم یافتن این روند به تدوین سیاست گذاری های بلند مدت بر اساس تحلیل دانش محور بازار جهانی و توجه به توسعه زیرساخت ها، عملیات اکتشافی و قرارداد های همکاری جهت تامین سنگ آهن، نیاز می باشد. 

مجموعه این اقدامات منجر به هماهنگی و نزدیکی فرآیند استخراج و تولید تا قیمت گذاری محصولات متناسب با شاخص ها و نرخ جهانی می شود. با از بین رفتن شکاف قیمت گذاری بین مواد اولیه و محصولات فولادی، به رونق بخش صنعت فولاد در آینده می توان بیش از پیش امیدوار بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)