چگونگی خروج بازار آهن از رکود

چگونگی خروج بازار آهن از رکود
چگونگی خروج بازار آهن از رکود

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات همچنان در بیشتر مبادی فروش میل به ثبات داشت اما در این میان شاهد کاهش قیمت برخی محصولات نیز بودیم، گفتنی است افزایش قیمت آهن نیز مشاهده شد که این رشد بیشتر...

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات همچنان در بیشتر مبادی فروش میل به ثبات داشت اما در این میان شاهد کاهش قیمت برخی محصولات نیز بودیم، گفتنی است افزایش قیمت آهن نیز مشاهده شد که این رشد بیشتر در قیمت میلگرد اتفاق افتاد.

بازار ارز نیز در کنار رفت و آمدهای مداوم نرخ دلار روز گذشته همچنان در مسیر کاهشی بود به طوری که در پایان روز به قیمت 29 هزار و 300 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و اوضاع بازار آهن روز گذشته عمدتا قیمت اهن الات تغییر چندانی نداشت اما برخی فروشندگان نیز به افزایش قیمت محصوت خود اقدام کردند.

 به طور مثال قیمت میلگرد در روز گذشته در بخشی از مبادی فروش حدود 50 الی 100 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد این در حالی بود که بیشتر شرکت‌ها ثابت بودند و تعدادی نیز کاهش قیمت 60 تا 200 تومانی داشتند.

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز در بیشتر بخش‌ها ثابت اعلام شد اما به طور میانگین کاهش 100 الی 250 تومانی نیز مشاهده شد. قیمت پروفیل و انواع لوله‌ها نیز مانند اکثر مقاطع فولادی ثبات قیمت را تجربه کردند و تنها شاهد افزایش 100 تومانی این محصولات در یک شرکت بودیم.

قیمت روز تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی نوسان محسوسی نداشت و تقریبا با ثبات قیمت اعلام شد اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش 10 الی 50 هزار تومانی قیمت نیز مشاهده شد. قیمت ورق رنگی، روغنی، گالوانیزه و سیاه نیز نوسان چندانی نداشت و تقریبا در همه بخش‌ها بدون تغییر و ثابت بود.

براساس گزارش‌هایی که اخیرا منتشر شده است میزان ساخت‌وساز در چندماه گذشته سالجاری در مقایسه با سال پیش حدود 39 درصد افت داشته که به همین میزان مصرف مقاطع فولادی نیز با کاهش تقاضا روبه‌رو بوده است و آنطور که به نظر می‌رسد بعید است این میزان از رکود در دوماه باقی مانده سال شکسته شود و حتی ممکن است به تأثیر از برخی عوامل دیگر همچون مسائل سیاسی و بازارهای جهانی یا برخی فاکتورهای اثرگذار شاهد تداوم و استمرار رکود باشیم.

براساس تجربه‌ای که طی یکی دو ماه اخیر کسب شد بازار آهن نسبت به رویدادها و بیشتر فاکتورهای اثرگذار در قیمت اهن بی‌تفاوت شده و مسیری مجزا در پیش گرفته است و دلار که مانند دماسنج در بازار عمل می‌کرد، حتی هنگامی که قیمت آن به کانال 31 هزار تومانی رسید در قیمت آهن آلات بی‌تأثیر بود و حتی در حال حاضر که نرخ آن کاهشی است تأثیر چشمگیری بر قیمت‌ها ندارد.

همانطور که اشاره شد پروژه‌های عمرانی چه در کشور و چه در کشور چین که از مهمترین بازارهای هدف برای رونق صادرات است نیز افت قابل توجهی پیدا کرده و کاهش متقاضی مصرف نیز که یکی از مهمترین فاکتورهای اثرگذار بر قیمت‌ها است بیش از پیش دچار رکود شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چشم‌انداز تولید آهن تا پایان سال

نتیجه این اوضاع کاهش نقدینگی فروشندگان و متضرر شدن آنها بود که به پدیده زیرفروشی برای تأمین سرمایه در گردش منجر شد. حتی برخی تدابیر همچون افزایش نرخ نیما نیز نتوانست این بازار رکودی را به تحرک وادارد و همچنان شاهد معاملات بی‌رمق و محدود در بازار هستیم.

با این اوصاف همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم برای برون‌رفت از اوضاع فعلی به رویدادی اساسی و مهم که بتواند تغییری در اوضاع فعلی رقم بزند، نیاز است، به همین جهت تغییر در یک یا دو پارامتر اثرگذار در قیمت آهن چاره‌ساز نیست و باید چندین عامل مهم و تعیین‌کننده با هم همسو شوند.

طبق گزارشات منتشر شده، ادامه مذاکرات برجام عصر روز گذشته با حضور علی باقری‌کنی مذاکره‌کننده ارشد ایران و تروئیکای اروپایی برگزار شد و روند رضایت‌بخشی را طی کرد. این مرحله از مذاکرات با تمرکز بر رفع تحریم‌های گسترده و مسائل هسته‌ای بود که گویا هر دو طرف مذاکره با جدیت در تلاش برای حصول توافق هستند.

مزیت عرضه همه محصولات در بورس

چندی پیش که شیوه‌نامه عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا منتشر شد اختلاف نظرهای زیادی را برانگیخت، اما قائم مقام وزیر صمت از ورود پتروشیمی نیز به این بازار خبرداد و گفت که این شیوه نامه درحال اجرایی شدن است.

وی درباره نتایج این شیوه‌نامه اظهار کرد: ابلاغ این شیوه‌نامه با هدف ایجاد نظم و کاهش نوسانات و همچنین کنترل قیمت‌ها صورت گرفته است که تثبیت قیمت‌ها در حال حاضر از نتایج این تصمیم است.

محمدصادق مفتح در ادامه بیان کرد: یکی از نتایج مثبت این طرح کشف قیمت منطقی کلیه محصولات است از طرفی دیگر موجب شفاف‌سازی قیمت‌ها و میزان محصولات عرضه شده می‌شود، همچنین مطابق این طرح مازاد محصولات عرضه شده صادر می‌شود از همین رو نیاز بازارهای داخلی پوشش داده شده و کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت و سپس باقی محصولات صادر می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: محصولات پایه همچون پتروشیمی نیز در کنار محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه خواهد شد و به طور قطع این روند ایجاد ثبات در قیمت‌ها را رقم خواهد زد که این امر به نفع همه ازجمله تولیدکنندگان است. همچنین این طرح به حذف رانتخوای، جلوگیری از تعدد قیمت محصولات و بهبود نابسامانی اوضاع بازار منجر خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)