کاهش جهانی نرخ سنگ آهن

کاهش جهانی نرخ سنگ آهن
کاهش جهانی نرخ سنگ آهن

آهن پرایس: قیمت سنگ آهن وارداتی در چین از آوریل تا کنون به پایین ترین سطح خود رسیده است، کارشناسان معتقدند میزان روند نزولی تقاضا در حال حاضر قابل پیش بینی نیست و کمی عجولانه است که هم اکنون در مورد وضعیت تولید فولاد چین و تاثیرات آن بر بازار سنگ آهن اظهار نظر کرد...

آهن پرایس: قیمت سنگ آهن وارداتی در چین از آوریل تا کنون به پایین ترین سطح خود رسیده است، کارشناسان معتقدند میزان روند نزولی تقاضا در حال حاضر قابل پیش بینی نیست و کمی عجولانه است که هم اکنون در مورد وضعیت تولید فولاد چین و تاثیرات آن بر بازار سنگ آهن اظهار نظر کرد چرا که سنگ آهن در طی دو هفته اخیر حدود 50 دلار افت قیمتی داشته است و به محدوده ی قیمتی 170 دلار هر تن سی اف آر چین رسیده است.البته تحلیلگران خبره مدت زمانی بود که چشم انتظار اصلاح قیمت سنگ آهن بودند.

در سال جاری پس از بهبود شرایط کرونا در کشور چین بازار ساخت و ساز مجددا رونق گرفت و فولادسازان این کشور در نیمه اول سال درآمدی بالغ بر 12 درصد بهتر از سال گذشته بدست آوردند. از سوی دیگر چین در نظر دارد آلاینده های کربنی را کاهش دهد و قیمت سنگ آهن را کنترل نماید و همچنین دستور کاهش تولیدات 100 میلیون تنی در سال جاری می توانست اثرات منفی و خسارت باری بر اقتصاد این کشور پس از خروج از کرونا بگذارد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نابسامانی های صنعت فولاد

به طور کلی تحلیل گران چیره دست معتقدند رسیدن به سطح تولید سال 2020 برای صنعت فولاد چین کمی دور از انتظار است چون به معنی کاهش 12 درصدی تولید نیمه دوم سال نسبت به سال قبل خواهد بود. 

شاید بتوان اظهار داشت ابهامات موجود در بازار در رابطه با وضعیت برنامه های کاهش تولید تا حدی استراتژیک است چرا که برخی از مقامات چینی ترجیح می دهند اینکه در واقعیت چه در حال وقوع است خیلی واضح و شفاف نباشد و دقیقا نگرانی حاصله از کاهش تولید دارد اثرات خود را میگذارد و حداقل قیمت سنگ آهن را تا حدودی تصحیح کرده است.

 البته چنانچه کرونای دلتا شیوع یابد می تواند ضربه ی مهلکی به تقاضای فولاد چین وارد آورد. چین تواما پیگیر کاهش آلاینده های کاربنی و همچنین به دنبال کنترل تورم و تداوم رشد اقتصادی است.

به طور کلی سنگ آهن شاید برای چند ماه مستعد اصلاح قیمتی باشد ولی پیش بینی می شود در بازه ی زمانی کوتاهی قیمت ها در محدوده ی قیمتی فعلی به ثبات نسبی برسند و بازار کمی آرامش را تجربه نماید. میانگین قیمت سنگ آهن در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی  175 دلار هر تن سی اف آر چین برآورد شده است و شاید این نرخ در طولانی مدت نیز تثبیت شود. 

شاید بتوان بیان داشت چنین تصحیح قیمت هایی به نفع بازار نیز هست. قیمت های بالای 200 دلار برای کالاهایی که تولید هر تن از آن و تحویلش ده ها هزار دلار هزینه برده است بلا شک نگرانی های فعالان آن بازار را افزایش می دهد. چنانچه عرضه کننده ها تولید را کنترل کنند و از سوی دیگر بازار فولاد چین هم با کنترل تولید از عرضه مازاد پیش گیری نماید می توان بیان داشت که در بلند مدت این بازار متعادل بماند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)