کف‌یابی قیمت آهن در روزهای آتی

کف‌یابی قیمت آهن در روزهای آتی
کف‌یابی قیمت آهن در روزهای آتی

آهن پرایس: سیر کاهشی قیمت روز آهن آلات دیروز نیز در اغلب مبادی فروش همچنان ادامه داشت و اغلب محصولات فولادی به طور میانگین حدود 200 الی 400 تومان کاهش قیمت داشتند.این درحالی ست که بازار ارز نیز با بازار آهن و...

آهن پرایس: سیر کاهشی قیمت روز آهن آلات دیروز نیز در اغلب مبادی فروش همچنان ادامه داشت و اغلب محصولات فولادی به طور میانگین حدود 200 الی 400 تومان کاهش قیمت داشتند.

این درحالی ست که بازار ارز نیز با بازار آهن و فولاد همسو شده و کمی عقب‌نشینی کرد. به طوری که روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد 30 هزار و 250 تومان مبادله شد. به نظر می‌رسد نوسان جزئی که بازار ارز تجربه کرد به تأثیر از سفر رئیس جمهور به عمان و اخبار مربوط به برجام باشد.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

به گزاش آهن پرایس، تداوم سیر کاهشی نرخ اهن الات جو غالب بازار آهن در روز گذشته بود به طوری که می‌توان گفت همه اهن الات تا حدودی با کاهش قیمت عرضه شدند.

قیمت میلگرد آجدار که همیشه پیشگام نوسانات بازار است، روز گذشته نیز در کنار ثبات نسبی، با کاهش 100 الی 400 تومانی اعلام قیمت شد. اما قیمت روز تیرآهن تنها در بخش کیلوفروشی حدود 200 الی 200 تومان کاهش داشت اما در بخش شاخه‌فروشی تقریبا همه شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند.

قیمت ورق سیاه و ورق استیل هم عمدتا ثابت اعلام شد و قیمت روز ورق روغنی، گالوانیزه و ... نیز از این امر مستشنا نبوده و در غالب مبادی فروش تغییر قیمت نداشتند. اما کاهش قیمت‌ها در بخش پروفیل و انواع لوله داربستی، گازی و ... مشهود بود و این کاهش قیمت به طور میانگین 100 الی 300 تومان محاسبه شد. قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی نیز مانند اغلب محصولات فولادی روندی کاهشی داشته و عمده شرکت‌ها با کاهش 100 الی 300 تومانی اعلام قیمت کردند.

بازار آهن و فولاد این روزها در شرایطی قرار دارد که به تأثیر از اخبار مثبت و منفی گوناگون، در رکود عمیقی فرو رفته به طوری که این ابهام و پیچیدگی به ضعف تقاضا و کاهش میزان معاملات منجر شده است و منتظر تعیین قیمت پایه آهن آلات است و همین امر موجب کاهش تقاضا شده است، به همین جهت احتمال دارد عرضه‌های این هفته و هفته بعد بورس کالا به روشن شدن اوضاع بازار و کف‌یابی قیمت اهن منجر خواهد شد.

با توجه به آنچه از اوضاع بازار برمی‌آید، اگرچه پیش‌بینی در شرایطف فعلی دشوار است اما احتمال دارد با توجه به رونق معاملات بورسی و خرید محصولات با نرخ‌های نزدیک به کف بازار کمی از حالت ترس و نظاره‌گر بودن خارج شود و تقاضای قابل توجهی شکل بگیرد.

کمبود انرژی عامل افت تولید فولاد

با نزدیک شدن فصل تابستان و افزایش مصرف برق، بیم آن می‌رود که مانند سال گذشته خاموشی‌های گسترده اعمال و محدودیت مصرف انرژی در صنایع فولادی اجرا شود، این امر علاوه‌بر تعطیلی برخی واحدهای کوچک، موجب کاهش تولید و عدم استفاده از ظرفیت‌های این صنعت خواهد شد.

در همین زمینه علی امرایی مدیرعامل فولاد سنگان اظهار کرد: با وجود کمبود انرژی که در صنعت فولاد وجود دارد نمی‌توان انتظار داشت از فناوری‌های به‌روز در این صنعت بهره برد و اصلا نمی‌توان از امکانات موجود استفاده بهینه کرد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر اساسی‌ترین مشکل صنعت فولاد نبود انرژی است و کواه این امر زیان 10 میلیاردی فولادسازان به ازای هر یک روز تعطیلی در سال گذشته بود که البته 80 روز این محدودیت انرژی همچنان برجا بود.

 در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن منتظر تعیین نرخ پایه

وی با اشاره به برخی اظهارات کارشناسان مبنی بر ورود فناوری و تکنولوژی جهت افزایش تولید، بیان کرد: چگونه می‌توان از این امکانات استفاده کرد درحالی که زیرساخت آن فراهم نیست و اولیه‌ترین نیاز صنایع که انرژی است، با کمبود مواجه بوده و هنوز هم این مشکل حل نشده است.

امرایی همچنین گفت: بخش اعظمی از مشکلات صنعت فولاد به کمبود برق و گاز مربوط است و بخش محدودی به فناوری مربوط است. حتی در بخش‌های اولیه زنجیره فولاد شاهد ورود تکنولوژی‌های مدرن و به‌روز در این واحدها هستیم.

در نهایت وی کمبود انرژی را عاملی برای عدم بهره‌برداری از امکانات و فناوری‌ها دانست که ظرفیت تولید کشور را نیز با کاهش و کمبود روبه‌رو کرده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • SOLTANI
    SOLTANI1401/03/03 - 12:59 پاسخ

    با این وجود فکر میکنم قیمت بازار رو به کاهش باشه اگر دلار و ارز نره بالا

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی