گرانی‌ ادامه‌دار آهن‌آلات

گرانی‌ ادامه‌دار آهن‌آلات
گرانی‌ ادامه‌دار آهن‌آلات

آهن پرایس: هفته پایانی اسفندماه درحالی رو به اتمام است که به‌رغم کاهش خریدوفروش آهن‌آلات و عدم اعلام قیمت برخی مبادی، نرخ روزانه آهن آلات در غالب شرکت‌ها رو به افزایش بود. بازار ارز نیز تاحدودی افزایشی بود...

آهن پرایس: هفته پایانی اسفندماه درحالی رو به اتمام است که به‌رغم کاهش خریدوفروش آهن‌آلات و عدم اعلام قیمت برخی مبادی، نرخ روزانه آهن آلات در غالب شرکت‌ها رو به افزایش بود.

بازار ارز نیز تاحدودی افزایشی بود اما قیمت دلار نوسانات جزئی داشت و در همان کانال 26 هزار تومان رشد کمی را تجربه کرد به طوری که روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به نرخ 26 هزار و 450 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

تحت تأثیر عوامل متعدد همه محصولات فولادی در بازار آزاد روندی افزایشی طی کردند اگر چه عدم اعلام قیمت یا اعلام سلیقه‌ای در این ایام بسیار مشهود است اما محصولاتی هم که اعلام قیمت شدند با افزایش نسبی همراه بودند.

میلگرد آجدار که همیشه سردمدار افزایش‌ها بوده است، بازهم با رشد 100 الی 300 تومانی همراه بود و حتی برخی کارخانه‌ها قیمت دوم نیز اعلام کردند درحالی که تعدادی از مبادی فروش بدون تغییر قیمت بودند.

این افزایش قیمت‌ها در نرخ روز تیرآهن نیز مشهود بود به طوری که تیرآهن کیلویی حدود 100 الی 200 تومان افزایش داشت همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز حدود 10 الی 80 هزار تومان افزایش قیمت داشتیم که بیشتر در تیر ذوبی مشهود بود.

با اینکه برخی کارخانه‌ها اعلام قیمت نمی‌کنند اما نبشی و ناودانی در کارخانه‌هایی که اعلام قیمت کردند، افزایش 100 الی 600 تومانی داشتند. قیمت پروفیل و انواع لوله نیز از این امر مستثنا نبود و دو شرکتی که اعلام قیمت کردند با افزایش 200 الی 900 تومانی همراه بودند.

انواع ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی 100 الی 300 تومان افزایش داشت همچنین افزایش 100 الی 600 تومانی در قیمت ورق سیاه نیز مشهود بود.

این رشد قیمت‌ها در روز گذشته بیشتر از بورس کالا نشأت می‌گرفت که و به نظر می‌رسد همچنان ادامه‌‌دار باشد، نرخ شمش در عرضه امروز حدود 14 هزار و 460 تومان تعیین شده است که بیانگر رشد 6/6درصدی این محصول در مقایسه با آخرین عرضه است و با توجه به اینکه حجم عرضه نیز کاهشی بوده، احتمال افزایش رقابت‌ها نیز بالا است. طبق آمار حجم عرضه امروز شمش فولادی حدود 208 هزار و 160 تن درنظر گرفته شده است.

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم بخشی از این افزایش قیمت‌ها به ویژه در محصولات اولیه از بحران جنگ روسیه و اوکراین تغذیه می‌کند که اثرات آن هم در بازارهای جهانی و هم در بازار داخلی ایران نمود دارد.

چندی پیش از آغاز این جنگ بازار آهن و فولاد ایران در رکود عمیقی به سر می‌برد به طوری که بازارساز برای بهبود بازار و جلوگیری از کاهش روزانه قیمت‌ها دنبال راه چاره بود و در این زمینه به حذف دامنه منفی 3 درصد در بورس کالا و ورود واسطه‌ها برای خرید شمش اقدام کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: حجم‌دهی به بازار در پایان سال

اما به تأثیر از جنگ فعلی ورق برگشت و به افزایش هزار و 500 تومانی قیمت محصولات فولادی در این ایام منجر شد. اگرچه بازار آهن در بهمن‌ماه افزایش 1000 تومانی را تجربه کرد اما این امر در پی تلاش بازارساز رخ داد و ادامه‌دار نبود.

اجتناب از صادرات ارزان قیمت

آنوش رحام دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران با اشاره به اتفاقات اخیر و افزایش قیمت‌ها، اظهار کرد: دولت باید راه‌حلی برای کاهش اثرات بازارهای خارجی در بازار داخلی ارائه کند تا از اثرات مخرب و آسیب‌های آن جلوگیری شود.

وی در ادامه افزود: از آنجایی که زمان پایان جنگ اوکراین و روسیه نامشخص است ممکن است بازار فولاد متزلزل شود و در حال حاضر نیز تولیدکنندگان در صادرات محصولات خود دچار دوگانگی شده‌اند و در انتظار پایان جنگ هستند.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران بیان کرد: با توجه به اینکه دو کشور در حال جنگ از سهم عظیمی از بازار فولاد جهان را به خود اختصاص داده‌اند با ادامه این تنش‌ها ممکن است کمبودهایی در این حوزه ایجاد شود کما اینکه هم اکنون نیز این کمبودها در گوشه کنار مشهود است.

از همین رو رحام پیشنهاد کرد که تولیدکنندگان در شرایط فعلی از صادرات محصولات خود با قیمتی پایین‌تر اجتناب کنند تا در این شرایط متحمل زیان‌های مالی نشوند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)