قیمت آهن در انتظار تحرک افزایشی

 قیمت آهن در انتظار تحرک افزایشی

با افزایش ناگهانی نرخ دلار قیمت آهن آلات هم رو به افزایش گذاشت اما نیمی از بازار نیز بدون تغییر قیمت بود و روز گذشته نیز التهابات تا حدودی فروکش کرد اما گویا بازار در شرایطی قرار دارد که با کوچکترین اتفاقی در صدد افزایش است.

آهن پرایس: روز گذشته افزایش قیمت روز آهن آلات در برخی از بخش‌های بازار آهن قابل مشاهده بود و شماری از مبادی فروش نیز کماکان بدون تغییر قیمت محصولات حود را عرضه کردند.

بازار ارز نیز نوسانات اندکی را تجربه کرد، قیمت دلار که از هفته پیش تا به امروز افزایش 1000 تومانی داشت، ابتدای روز گذشته نیز با رشد مثبت آغاز کرد اما در پایان روز کمی کاهش یافت و در بازار آزاد حدود 33 هزار و 260 تومان به فروش رسید.

انتظار می‌رفت با توجه به اوضاع نامطلوب اقتصاد کشور، رشد قیمت دلار همچنان ادامه‌دار باشد؛ اما گویا با انتشار خبر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در روزهای آینده، نرخ دلار از حرکت صعودی خود بازایستاد.

بررسی نوسانات نرخ آهن

در بازار میلگرد شماری از کارخانه‌ها افزایش 50 الی 300 تومانی داشتند و تعداد کثیری از شرکت‌ها هم تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند و روز گذشته نیز از میزان معاملات میلگرد در مقایسه با روز دوشنبه کاسته شد.

نرخ روز پروفیل در تعدادی از مبادی فروش افزایش 200 تومانی داشت، تعدادی از کارخانه‌ها کاهش قیمت داشتند و شماری نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت قوطی آهن ضخامت 2 میلیمتر روز گذشته در بازه 22 هزار الی 22 هزار و 700 تومان برآورد شد.

قیمت روز لوله داربستی، گازی، صنعتی و ... در عمده شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد؛ قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی هم در برخی شرکت‌ها افزایش 100 ال 500 تومانی داشت و در برخی مبادی فروش از جمله نبشی ناب تبریز بدون تغییر قیمت بودند.

قیمت انواع ورق‌های سرد و گرم نیز نوسانات متعددی داشت به این صورت که قیمت ورق سیاه در چند شرکت افزایش 100 الی 600 تومانی داشت و در چند کارخانه از جمله اکسین و گیلان ثبات قیمت داشتند؛ همچنین قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه هم ثابت بودند.

بازار تیرآهن نیز غالبا افزایشی بود، و در بخش شاخه‌فروشی افزایش 10 الی 60 هزار تومانی مشاهده شد و در عین حال چند شرکت نیز ثبات قیمت داشتند در بخش کیلوفروشی هم حدود 50 الی 200 تومان افزایش قیمت مشاهده شد.

امروز بورس کالا شاهد عرضه 27 هزار و 39 تن محصول فولادی اعم از تیرآهن، میلگرد و نبشی خواهد بود؛ از این میزان حدود 23 هزار و 856 تن به میلگرد آجدار اختصاص دارد که نرخ پایه آن 14 هزار و 327 تومان در نظر گرفته شده که بیانگر افزایش 0/2 درصدی قیمت محصول در مقایسه با آخرین عرضه است.

گفتنی است از عرضه 183 هزار و 620 تنی شمش بلوم در بورس کالای روز گذشته حدود 144 هزار و 360 تن به فروش رسید. میانگین نرخ این محصول حدود 12 هزار و 937 تومان بود که بیانگر افزایش 0/6 درصدی نرخ این محصول است؛ همچنین حجم معاملات نسبت به میزان عرضه این محصول حدود 79 درصد برآورد شد.

توقف قیمت آهن در محدوده فعلی

امین امینی فعال صنعت فولاد در رابطه با تحرکات بازار اهن که اخیرا به تأثیر از افزایش نرخ دلار ایجاد شد، اظهار کرد: نرخ دلار یکی از فاکتورهایی است که نرخ آهن آلات را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با بررسی واکنش بازار آهن به نوسانات قیمت دلار در 5 سال گذشته مؤید این امر است.

وی افزود: اگرچه ناگفته نماند که رابطه قیمت دلار و فولاد همیشه همسو نیست و شاهد نوسانات معکوس این دو بازار در برخی مواقع نیز بوده‌ایم، به این صورت که دلار روند کاهشی داشته اما قیمت روز آهن برخلاف آن رو به افزایش بوده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت میلگرد همسو با شمش

امینی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر نرخ آهن و فولاد در پایین‌ترین میزان قرار دارد و کوچکترین رویدادی آتش افزایش قیمت‌ها را روشن خواهد کرد، بی‌نتیجه ماندن برجام اثر چندانی در نوسانات نرخ اهن نخواهد داشت و احتمال دارد فعلا قیمت‌ها تغییرچندانی نداشته باشند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)