4 چالش برای صنعت فولاد ایران

4 چالش برای صنعت فولاد ایران
4 چالش برای صنعت فولاد ایران

یکی از مهم ترین چالش هایی که در صنعت فولاد ایران تاثیر گذار می باشد، هزینه های تولید می باشد که خیلی بالاست. از جمله هزینه هایی که باعث شده تا هزینه تولید فولاد بسیار بالا باشد، می توان به روش‌های تولیدی قدیمی، عدم پیشرفت دستگاه های صنعتی و عدم پیشرفت تکنولوژی، هزینه های نیروی انسانی و دستمزد آنها اشاره کرد. تمام این موارد جمع می شوند تا واردات فولاد به کشور راحت تر صورت بگیرد و 

هزینه‌های بالای تولید فولاد: یکی از مهم ترین چالش هایی که در صنعت فولاد ایران تاثیر گذار می باشد، هزینه های تولید می باشد که خیلی بالاست. از جمله هزینه هایی که باعث شده تا هزینه تولید فولاد بسیار بالا باشد، می توان به روش‌های تولیدی قدیمی، عدم پیشرفت دستگاه های صنعتی و عدم پیشرفت تکنولوژی، هزینه های نیروی انسانی و دستمزد آنها اشاره کرد. تمام این موارد جمع می شوند تا واردات فولاد به کشور راحت تر صورت بگیرد و همچنین در آینده مشکلاتی برای صادرات فولاد وجود داشته باشد. با وجود تمام این تفاسیر لازم به ذکر است که پایین بودن قیمت سنگ آهن در بازار داخلی، یک شانس بسیار عالی برای تولید کنندگان فولاد می باشد.

عدم تنوع در حوزه تولید محصولات فولادی: سال های اخیر، سود حاصل از تولید فولاد های خاص بسیار افزایش یافته است، همین امر میتواند یک زمینه ی بسیار عالی را برای کسانیکه که در این بخش فعالیت دارند رادایجاد کند. اما با وجود این موضوع، عده ای زیادی از تولید کنندگان فولاد در ایران، تنها اقدام به تولید فولاد های سختمانی می کنند که خود این موضوع یکی از چالش های مهم بر سر راه پیشرفت فولاد ایران است.

هزینه‌های بالای تامین مالی : در حال حاضر بزرگترین منبع برای تامین مالی تولید فولاد در کشور ما، سیستم های بانکی هستند. درحالی‌که نرخ سود در سیستم بانکی ایران در کنار قیمت محصول و همچنین رکود صنعت در این حوزه توجیه اقتصادی این شیوه را با كمی تعلل در عمل رو به رو كرده است. البته مبحث فاینانس این طرح‌ها به‌عنوان یک شیوه تاکنون توانسته بخشی از چالش‌ها را برطرف سازد؛ اما متاسفانه در سطح کلان چالش قیمت سرمایه هنوز از دغدغه ها محسوب می شود.

مکان یابی محل احداث: دسترسی آسان و ارزان به مواد اولیه و بازار فروش، دسترسی به آب، برق، گاز، راه آهن و جاده از مواردی است که اگر در مکان یابی محل استقرار به آن توجه نشود با توجه به هزینه های سنگین حمل و نقل و هزینه ایجاد زیرساخت ها به چالش بزرگی تبدیل می گردد و این از چالش های ماست. مشكلات حمل و نقلی چه در شرایط ناهموار رفت و آمد چه هزینه های سنگین برای انتقال،‌از چالش های مهم این حوزه است اگر بخواهیم جامع تر به این موضوع نگاه كنیم نادیده گرفتن و یا کم توجهی به مسائل زیست محیطی در هنگام طراحی و مکان یابی هم به این موضوع اضافه می شود که در زمان بهره برداری مشکل ساز خواهد شد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)