آشفته بازار ورق

آشفته بازار ورق
آشفته بازار ورق

بازارآهن این روزها سرگرم انجام معاملات ورق سیاه معادل با نرخ دلار سنا یا با نرخ دلار ۲۱۰۰۰ تا ۲۲۶۰۰ تومان در بورس کالا می باشد. به طوریکه ورق کلاف گرم B ( ضخامت ۲ تا ۴ ) به میزان ۸۶،۹۰۰ تن با نرخ رقابتی میانگین موزون ۸۵،۷۹۷ ریال به ازای هر کیلو در بورس کالا معامله...

بازارآهن این روزها سرگرم انجام معاملات ورق سیاه معادل با نرخ دلار سنا یا با نرخ دلار ۲۱۰۰۰ تا ۲۲۶۰۰ تومان در بورس کالا می باشد. به طوریکه ورق کلاف گرم B ( ضخامت ۲ تا ۴ ) به میزان ۸۶،۹۰۰ تن با نرخ رقابتی میانگین موزون ۸۵،۷۹۷ ریال به ازای هر کیلو در بورس کالا معامله شد. البته با توجه به نرخ ۴۰۰ الی ۴۱۵ دلار/تن فوب ورق کلاف گرم در دریای سیاه ظاهرا ورق در بورس کالا با نرخ دلار ۲۱ هزار تومانی در حال معامله می باشد. ورق کلاف گرم C ( ضخامت ۵ تا ۱۵ ) نیز همینطور برای ۴۵،۱۰۰ تن ورق کلاف گرم C معامله شده در بورس کالا با نرخ دلاری بالاتر و معادل با حدود ۲۲۶۰۰ تومان مورد معامله واقع شده است. 

نکته قابل توجه در این معاملات گره کور فاصله نرخ بورس کالا تا بازار محصولات انحصاری فولاسازان بزرگ کشور می باشد. چراکه این کالاها برای تحویل شهریور ماه فروخته شده و قرار است که طبق قرارداد فروش حدود دو ماه دیگر تحویل خریدار گردد ولی وجه آن ظاهرا کاملا نقد و به روز گرفته شده است. یکی از ریشه‌های عمده نابسامانی های بازار انحصاری ورق و تیرآهن علاوه بر محدودیت های موجود در سمت تامین این کالاها به جهت تحریم ها و بسته بودن مرزهای وارداتی و اجتناب شرکت های خارجی از معامله با تاجر ایرانی؛ حالا با هر قیمتی دقیقا همین موضوع است، فروش سلف چند ماهه و کمبود عرضه. 

در این رابطه کارشناسان می‌گویند که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت بازار است چرا که درب تامین کالا از بازارهای بین‌المللی بسته است و مشکل تحریم ها مانع واردات است، شرکت های خارجی تولید کننده محصولات مهمی مثل ورق حاضر به معاملات با تجار ایرانی نیز فی الحال نیستند. شعار عرضه آزاد زمانی معنا پیدا می کند که اگر تولیدکننده داخلی گران فروشی کرد، بتوان مشابه آن را از بازارهای خارجی تهیه کرد، حالا سوال اینجاست که مصرف کننده ایرانی در صورت گران فروشی تولیدکننده داخلی که حالا این روزها اختیار بازارسازی را هم بطور کامل در دست دارد، از کدام کشور خارجی با چه ابزاری میتواند کالا تهیه کند و به چه قیمتی بفروشد ؟

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)