آشفتگی این روزهای بازار فولاد

آشفتگی این روزهای بازار فولاد
آشفتگی این روزهای بازار فولاد

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، این روزها بازار فولاد شرایط سختی را تجربه می‌کند. نرخ رقابتی در بین معاملات محصولات فولادی، روند افزایشی جدیدی را آغاز کرده است. وضعیت معاملات محصولات فولادی در حالی در بورس کالا ادامه دارد که مسوولان در تصمیم‌ گیری ‌های...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، این روزها بازار فولاد شرایط سختی را تجربه می‌کند. نرخ رقابتی در بین معاملات محصولات فولادی، روند افزایشی جدیدی را آغاز کرده است. وضعیت معاملات محصولات فولادی در حالی در بورس کالا ادامه دارد که مسوولان در تصمیم‌ گیری ‌های خود دچار سردرگمی هستند و نحوه قیمت ‌گذاری در زنجیره فولاد به طور روشن، تعیین تکلیف نمی‌شود.

از این رو اختلاف قیمت دلار در بورس کالا و بازار آزاد باعث ایجاد رانت در صنعت فولاد شده است. قیمتی که در بازار وجود دارد براساس بازار آزاد یا نرخ دلار حواله رقابتی تعیین می‌شود. لذا اختلاف قیمت فولاد در بورس کالا و بازار آزاد که از آن با عنوان رانت نام برده می‌ شود، ناشی از اختلاف قیمت دلار در بورس و بازار آزاد است.

بنا بر اظهارات کارشناسان، راهکاری که می‌ توان پیشنهاد داد، این است که قیمت پایه نیما در بانک مرکزی به قیمت دلار بازار نزدیک‌تر شود تا بتوان سیاست ارزی شفاف یا سیاست تک نرخی ارز را داشته باشیم، منتهی چون منابع لازم از نظر ارزی در دسترس نیست، رسیدن به سیاست تک نرخی بسیار دشوار است.

حال نباید از قیمت ‌گذاری فولاد با عنوان دستوری نام برد چرا که واقعیت این است که پایه قیمت، دستوری است منتهی در فرآیند مزایده این قیمت پایه به قیمت‌ های دیگری می‌رسد. اما این انتظار نیز وجود ندارد که قیمت شمش داخلی گرانتر از شمش خارجی یا صادراتی باشد و قیمت‌ های داخلی باید از قیمت‌ های صادراتی ارزانتر باشد. پس این اختلاف، با رقابت برطرف می‌شود اما حباب دلار هنوز پا برجاست، لذا عمده اختلاف قیمت فولاد در بورس و بازار آزاد، مربوط به حباب دلار است که اگر این حباب از بین برود و قیمت نیما در بورس کالا شفاف شود و بر اساس نرخ پایه نباشد، باعث می‌شود بازار به سمت تعادل پیش رود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)