آشفتگی بخش خصوصی در بازار آهن

آشفتگی بخش خصوصی در بازار آهن
آشفتگی بخش خصوصی در بازار آهن

با توجه به شرایط بازار آهن در این روزها، چشم انداز تولید در بخش خصوصی اصلا جلوه ای روشنی نداشته چراکه افزایشات افسار گسیخته قیمت ها در این حوزه این انتظار را برای فعالان حوزه داخلی ایجاد کرده است که حداقل افزایش ...

با توجه به شرایط بازار آهن در این روزها، چشم انداز تولید در بخش خصوصی اصلا جلوه ای روشنی نداشته چراکه افزایشات افسار گسیخته قیمت ها در این حوزه این انتظار را برای فعالان حوزه داخلی ایجاد کرده است که حداقل افزایش نرخ محصول نهایی در بازار داخلی بدون جو سازی در بازار صورت گیرد اما قطعا این نوع انتظار دیر یا زود محکوم به شکست خواهد بود .

خصوصی ها این روزها اذعان می کنند که از کمبود مواد اولیه به شدت رنج می‌برند و به گمان آنها چاره کار در اعمال افزایش قیمت پیوسته است، البته این ادعا در مقابل حجم عظیم ظرفیت های تولید در حوزه مقاطع طویل فولادی در کشور که به روایتی در کل حجم تولید فولاد در حال حاضر رتبه ششم تولید جهانی می باشد شک برانگیز است. بطور مثال اخرین شنیده ها از نرخ میلگرد آجدار صادراتی ایران به برخی از کشورهای همسایه، حول و حوش ۳۹۰ الی ۴۰۰ دلار به ازای هر تن در شرایطی بوده که نرخ صادراتی میلگرد رقبای ایران حدود ۴۳۰ الی ۴۴۰ دلار/تن اعلام شده بود. البته کارشناسان معتقدند که چه با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده افزون بر این قیمت یا بدون لحاظ مالیات بر ارزش افزوده، نرخ کاربردی میلگرد آجدار در حال حاضر در بازارهای صادراتی حاضر نمی تواند بالاتر از این مرز قرار بگیرد .

زمزمه های مواد اولیه گران یا هزینه تولید بالا در کنار سایر مسائل و مشکلات نمی تواند منطق روشنی برای مجاب نمودن خریدار در جهت پرداخت مبالغی بالاتر از قیمت ۴۵۶۰ تومان یا حدود ۵۰۰۰ تومان +vat باشد. این همان مطلبی است که به کرّات به آن اشاره شده که نرخ محصول نهایی علیرغم همه مشکلات حاکم بر زنجیره توزیع نمی‌تواند بدون ضابطه و داشتن خط قرمز مشخص، پیوسته افزایشی باشد چراکه مطاابق منطق حاکم بر بازار نمی توان پذیرای نرخی بالاتر از این تراز یاد شده بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)