ابلاغیه توقف تولید فولادسازان

ابلاغیه توقف تولید فولادسازان
ابلاغیه توقف تولید فولادسازان

آهن پرایس: به طور کلی در طی هفته پیشین تا اواسط هفته جاری بازار مقاطع فولادی در رکود فرو رفته بود. از یک سو سیگنال یکدستی نهادهای سیاستگذار؛ از سوی دیگر احتمال توافق در برجام مزید بر علت شد تا خریداران به امید تعدیل قیمتی خرید...

آهن پرایس: به طور کلی در طی هفته پیشین تا اواسط هفته جاری بازار مقاطع فولادی در رکود فرو رفته بود. از یک سو سیگنال یکدستی نهادهای سیاستگذار؛ از سوی دیگر احتمال توافق در برجام مزید بر علت شد تا خریداران به امید تعدیل قیمتی خرید خود را به زمان دیگری موکول نمایند. حال در همین بین پی در پی با قطعی برق مواجه شدیم و همین امر بر رکود بازار مقاطع نیز دامن زد. چرا که روزانه دوبار قطعی برق در روز فرآیند تولید را مختل می نماید و بلا شک بر روند رکود بازار دامن خواهد زد. 

در این شرایط یک مصوبه مبنی بر توقف تولید فولاد سازان ؛ روند بازار را تغییر داد. بدینوسیله دستور توقف تولید در مشترکان فولادی و سیمانی کشور صادر شد. هدف اصلی این بود که در بخش صنعتی صرفه جویی مصرف برق انجام گیرد تا بدین وسیله از قطعی پیوسته برق جلوگیری شود.  واضح است که این ابلاغیه منجر به کاهش تولید فولاد خواهد شد. در پی همین ابلاغیه در معاملات دیروز موج جدیدی از تقاضا رویت شد. البته با این رونق جزئی در معاملات در ساعت اولیه روز گذشته دلار به کانال 24 هزار تومان بازگشت. می توان منتظر بود بلافاصله روند کاهش نرخ ارز بر بازار فولاد موثر شود و این بازار را نیز کاهشی کند. اما سیگنال مثبتی حاصل از توقف تولید گویا بسیار اثرگذارتر از نرخ ارز می باشد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تاثیر قطعی برق بر صنعت فولاد

در روز گذشته نوردکاران میلگرد قیمت های پایه را در محدوده ی 13 هزار و 900 تومان تا 14 هزار و 300 تومان در بورس کالا اعلام کردند که این قیمت نسبت به قیمت شمش در روز پیشین خود فاصله 700 الی هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم را نمایش داد. گویا این فاصله قیمتی عاملی در تغییر جو روانی بازار بود و تقاضا را افزایش داد. در این میان توقف تولید فولاد سازان قطعا به افزایش تقاضا موثر خواهد بود. همچنین پس از اجرای این مصوبه می توانیم در هفته های آتی منتظر افزایش قیمت ها به دلیل کاهش تولید باشیم. 

یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت در معاملات روز پیشین لغو عرضه برخی تولیدکنندگان؛ دقیقا ساعاتی قبل از شروع معاملات بود. حال آنکه بر اساس آخرین مصوبه سازمان بورس کالا این تولیدکنندگان موظفند هفته ی بعد با نرخ 3 درصد منفی این هفته محصول خود را عرضه کنند. باید منتظر باشیم و ببینیم آیا این چنین خواهد شد ؟

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 5 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)