ابهام در صادرات و واردات مواد اولیه

ابهام در صادرات و واردات مواد اولیه
ابهام در صادرات و واردات مواد اولیه

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، اعمال سیاست‌های کنترلی در بازار فلزات به متضرر شدن تولیدکنندگان، اتلاف منابع و محدود شدن روند توسعه این صنایع منجر شده است. اینکه نوسان قیمت آزاد و نیمایی ارز بر بازار اثرگذار است، امری کاملا بدیهی می باشد، اما به اعتقاد آنها آزادی عمل...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، اعمال سیاست‌های کنترلی در بازار فلزات به متضرر شدن تولیدکنندگان، اتلاف منابع و محدود شدن روند توسعه این صنایع منجر شده است. اینکه نوسان قیمت آزاد و نیمایی ارز بر بازار اثرگذار است، امری کاملا بدیهی می باشد، اما به اعتقاد آنها آزادی عمل قیمتی می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که اوضاع بر اساس ساز و کار عرضه و تقاضا به ثبت برسد.

همانطور که می دانیم در واقع قیمت، عرضه و تقاضا تعادل را تعیین می‌کند که در نهایت کشورهای مختلف مثل ایران که در قیمت‌های جهانی تاثیر‌گذار نیستند به اجبار قیمت‌های جهانی را می‌پذیرند. از این رو به لحاظ اینکه در افق سال ۱٤٠٤ به واسطه ذخیره سنگ آهنی که وجود در کشور وجود دارد، فولاد را وارد زنجیره کرده ایم، در نتیجه عقل حکم می‌کند که سنگ آهن در این زنجیره قرار بگیرد که در ادامه صادراتی نداشته باشد. ایجاد هارمونی در این زنجیره طبیعتاً خیلی سخت است زیرا در بخشی از این زنجیره ما مازاد تولید داریم و در بخش دیگر با کمبود کمبود مواجه می باشیم و طبیعتا این کمبود‌ها باید با واردات جبران شود و مازاد با صادرات صورت گیرد. حالا که در فولاد مازاد تولید داریم شاید خیلی ها عکس‌العملی نشان ندهند اما وقتی در تولید سنگ‌آهن یا کنسانتره این اتفاق رخ می‌دهد تحت عنوان خام‌فروشی معرفی و جلو آن را می‌گیرند. به نظرم این مسئله باید طوری ساماندهی شود که ما مازادی را در بخش معدن و صنایع نداشته باشیم در نتیجه تولیدکنندگان هم به اندازه‌ای تولید کنند که در داخل کشور نیازی برای آن محصول وجود داشته باشد.

کارشناسان معتقدند که، انشعاباتی که اخیرا بین انجمن‌ فولاد پیش آمده دقیقا همان ظلمی است که در حق صنایع پایین دستی فولاد روا شده است. چرا که این انشعابات سبب شده است تا  نوردی‌ها که زمانی در انجمن فولاد بودند خودشان را از انجمن فولاد جدا کنند و انجمن دیگری را تشکیل دهند چون آنها هم می‌گویند که می‌خواهند همسو با قیمت‌های جهانی بخرند نه این که بالاتر از قیمت‌های جهانی این محصولات را معامله کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)