اثرات بورس کالا در صنعت فولاد

اثرات بورس کالا در صنعت فولاد
اثرات بورس کالا در صنعت فولاد

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، با ورود به سال جدید کارشناسان معتقدند که اقتصاد کشور در بسیاری از ابعاد نیازمند یک تغییر ساختاری جدی است و با توجه به تحریم‌های پی در پی اقتصادی که...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، با ورود به سال جدید کارشناسان معتقدند که اقتصاد کشور در بسیاری از ابعاد نیازمند یک تغییر ساختاری جدی است و با توجه به تحریم‌های پی در پی اقتصادی که در بیش از یک دهه گذشته متوجه کشور بوده استفاده از پتانسیل‌های داخلی برای عبور از این چالش‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

اکنون زمان آن فرارسیده است تا بیش از پیش به دو بازار متمرکز بااستاندارد جهانی که همان بورس کالا و انرژی است توجه شود.این دو بازار در اقتصاد های توسعه یافته جهان دو هدف استراتژیک می باشند اما در کشور ما تحت تاثیر سیاست های محدودکننده دولتی قرار گرفته اند.گرچه این دو دو بازار دارای پتانسیل فراوانی تحول اقتصادی در بلند مدت برای کشور می باشند که راه اندازی بورس کالا در یک دهه گذشته توانست به صنعت پتروشیمی، فولاد و فلزات کمک شایانی کند و در شفافیت عرضه و مسیر مبادلاتی اثری پر رنگ بر جای گذاشته است اثری که با وجود تمام مشکلات توانسته است در بورس کالا به یک سازماندهی منسجم در قیمت گذاری اقلام برسد.البته ضعف هایی در بخش عرضه و تقاضا در بورس نیز وجود دارد اما با این وجود برای صنایع این اطمینان را حاصل می کند که تغییرات قیمتی، تغییرات تقاضا، تقاضای کاذب، کاهش احتمالی عرضه و تمام موضوعات از طریق کانال بورس کالا قابل نظارت می باشد.

 در چند ماه گذشته بوسیله بورس در تابلوی  اعلانات آن وجود رانت در بازار فولاد مشخص و توسط دولت پیگیری شد و با اقدام به موقع و آزاد سازی قیمت ها توسط دولت تداوم رانت بازی متوقف شد.

از دیگر اثرات بورس کالا می توان به تامین مالی برای صنایع مهم و استراتژیک با انتشار اوراق مختلف و رشد جایگاه صنایع پایه کشور، بهبود دسترسی صنایع پایین‌دستی به مواد اولیه، ایجاد توازن نسبی بین مصرف داخلی و صادرات، رصد شکاف‌های تولید و مصرف و...اشاره داشت. با این حال کارشناسان معتقدند سهم این بازار در مقایسه با کل اقتصاد چندان قابل قبول نیست و انتظار می‌رود در دهه جدید نقش این بازار در اقتصاد ملی تقویت شود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید. 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)