اثرات ثبات نرخ ارز در بازار فولاد

اثرات ثبات نرخ ارز در بازار فولاد
اثرات ثبات نرخ ارز در بازار فولاد

بر اساس گزارشات کسب شده، رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد طی مصاحبه ی خود چنین بیان داشت که ثبات نرخ ارز آن هم زمانی که نرخ ارز با نرخ تورم متناسب نباشد، به هیچ عنوان توجیه اقتصادی نخواهد داشت. محمود اسلامیان رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد...

بر اساس گزارشات کسب شده، رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد طی مصاحبه ی خود چنین بیان داشت که ثبات نرخ ارز آن هم زمانی که نرخ ارز با نرخ تورم متناسب نباشد، به هیچ عنوان توجیه اقتصادی نخواهد داشت. محمود اسلامیان رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با برخی خبرنگاران با توجه به این نکته که میزان تولیدات محصولات فولادی همچون میلگرد آجدار، تیرآهن، نبشی و غیره... نسبت به گذشته افزایش پیداکرده است، بیان کرد : نرخ ارز بر روند تولید و صادرات فولاد بسیار تاثیر گذار است. بدین معنا که میزان واردات افزایش پیدا کرده و تولید در کشور سیر نزولی به خود گرفته است. او در ادامه افزود: همانطور که میدانید بازار فولاد شاهد رشد 30 درصدی بوده است که سر منشا این افزایش قیمت را میتوان در ناهماهنگی نرخ ارز و تورم جستجو کرد.

اسلامیان در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد: تا زمانی که نرخ ارز و تورم همزمان کاهش پیدا نکند و هماهنگ نباشد، ما شاهد این افزایش قیمت در بازار فولاد خواهیم بود چرا که با ثبات در نرخ ارز بدون کاهش تورم تنها شاهد افزایش قیمت تمام شده محصولات فولادی همچون ناودانی، ورق، تیرآهن و ... خواهیم بود.

اسلامیان افزود: زمانی که نرخ ارز به یکباره جهش پیدا می کند، باعث می شود یک تورم هیجانی جدیدی رخ دهد که در نتیجه موجب آسیب به تولید می شود اما اگر متناسب با نرخ ارز تورم هم کنترل شود، تولید کمتر آسیب خواهد دید. به طور مثال نرخ ارز زمانی که به کانال ۱۱ هزار تومان رسید، باعث شد تولید حرکت کند و به دنبال آن قاچاق کالا کم شود. 

محمود اسلامیان همچنین بیان داشت: با توجه به افزایش تولید فولاد تا 25 میلیون تن و صادرات محصولات فولادی به 11 میلیون تن میتوان گفت که بازار فولاد نسبت به قبلا روزهای بهتری را سپری میکند. اسلامی در ادامه صحبت هایش گلایه ای از دولت قبل داشت و بیان کرد که در دولت قبل به واحدهای معدنی اجازه احداث خط تولید فولاد را دادند که همین امر موجب برهم ریختن بازار فولاد شد اما امید میرود در آینده شاهد افزایش تولیدات محصولات فولادی و بهتر شدن شرایط این بازار باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)