احتمال تداوم ریزش نرخ آهن

احتمال تداوم ریزش نرخ آهن

پیش‌بینی یک فعال بازار آهن و فولاد از چشم‌انداز بازار بر مبنای شرایط فعلی، تداوم ثبات و کاهش نرخ مقاطع فولادی تا بهمن ماه است. بازار آهن و فولاد روز گذشته عمدتا ثابت بود اما در برخی مبادی فروش نوسانات جزئی و نامحسوس نیز مشاهده شد...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد روز گذشته عمدتا ثابت بود اما در برخی مبادی فروش نوسانات جزئی و نامحسوس نیز مشاهده شد.

بازار ارز نیز تقریبا ثابت بود و تنها نوسانات اندکی داشت، به طوری که پایان روز گذشته در بازار آزاد هر دلار آمریکا 29 هزار و 650 تومان به فروش رسید.

تحلیل نوسانات بازار آهن

شنیده‌ها از بازار آهن حکایت از ثبات کلی روند نوسانات نرخ روز آهن آلات دارد به طوری که قیمت میلگرد آجدار در عمده شرکت‌ها بدون تغییر اعلام قیمت شد اما برخی نوسانات کاهشی حدود 100 تومان در کارخانه ابرکوه و فایکو قابل مشاهده بود. قیمت روز نبشی و قیمت ناودانی اروپایی و ایرانی نیز در غالب مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

انواع ورق‌های فولادی نوسانات متعددی داشتند به طوری که قیمت ورق سیاه در کنار کاهش حداکثری قیمت در بازه 100 الی 200 تومانی، در برخی کارخانه‌ها از جمله اکسین ثابت بود، اما نرخ ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی تقریبا در همه کارخانه‌ها ثابت بود.

قیمت قوطی و پروفیل و نواع لوله‌های داربستی، گازی و صنعتی و ... نیز به تبعیت از روند کلی بازار ثابت اعلام شد اما کاهش 100 الی 300 تومانی در چند شرکت از جمله پایا اصفهان و پروفیل صابری مشاهده شد. نرخ روز تیرآهن نیز عمدتا ثابت و بدون تغییر بود اما برخی نوسانات افزایشی در شاخه‌های پرفروش ذوب آهن اصفهان نیز مشاهده شد که حدود 10 الی 20 هزار تومان برآورد شد.

با توجه اینکه انتظار می‌رفت در این فصل از سال رونق چشمگیری در معاملات آهن الات مشاهده شود اما عمده بخش‌های بازار روند ثابت و کاهشی در پیش گرفته‌اند.

در همین زمینه صادق چیت‌ساز عضو هیأت مدیره اتحادیه صنفی توزیع‌کنندگان آهن و فولاد تهران با اشاره به تداوم سیر نزولی نرخ آهن تا پایان زمستان، اظهار کرد: ضعف شدید تقاضا، افت نرخ ارز و برخی عوامل دیگر به رکود بازار و افت نرخ معاملات انجامیده است.

این فعال بازار آهن چشم‌انداز بازار را در صورت حصول توافقات برجام ثابت و بدون تغییر ارزیابی کرد و گفت: با توجه به عدم استقبال از شمش و میلگرد بورسی، می‌توان انتظار داشت که بازار روندی کاهشی در پیش بگیرد.

چیت‌ساز در ادامه بیان کرد: نرخ جهانی میلگرد در مقایسه با دو سال گذشته افت 34 درصدی داشته است به طوری که در مهر سال 99 نرخ جهانی میگرد حدود 875 دلار بود اما در حال حاضر به 575 دلار رسیده است همچنین نرخ میلگرد داخلی نیز به نسبت یک سال گذشته افت 23 درصدی داشته است.

عضو هیأت مدیره اتحادیه صنفی توزیع‌کنندگان آهن و فولاد تهران در پایان بیان کرد: با توجه به نامشخص بودن نتایج برجام و احتمال کشدار شدن این برنامه و همچنین ضعف شدید تقاضا و رکود بازار داخلی و جهانی کاهش و ثبات قیمت‌ها در بازار داخلی تداوم خواهد داشت.

براساس آمار امروز حدود 3 هزار و 500 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل ورق گالوانیزه است که نرخ پایه آن 24 هزار و 177 تومان در نظر گرفته شده است؛ این رقم بیانگر کاهش 0/8 درصدی نرخ ورق گالوانیزه در مقایسه با آخرین عرضه است، همچنین حجم این محصول نیز کاهش 66/6 درصدی داشت است.

گفتنی است نرخ پایه عرضه میلگرد بورسی در هفته جاری حدود 15 هزار و 300 تومان خواهد بود که با توجه به کف نرخ پیشنهادی بازار که حدود 14 هزار و 700 الی 15 هزار می‌باشد، دامنه نرخ بورس برای خریداران حرفه‌ای جذابیتی نخواهد داشت.

همچنین با توجه به اینکه دامنه نرخ پایه عرضه شمش بورسی برای هفته آتی مشخص شده است و با توجه به اینکه از هفته جاری حدود 300 تومان پایین‌تر خواهد بود، پر واضح است که اگر مسأله تازه‌ای رخ ندهد، بازار روندی کاملا آرام و همراه با برخی نوسانات کاهشی همراه خواهد بود که پیرو آن انتظار می‌رود عرضه‌های میلگرد فردا تقاضای چندانی نداشته باشد.

براساس شنیده‌ها فردا روز چهارشنبه با حضور رئیس کمیته تنظیم بازار وزارت صمت، مسئولان ایمیدرو و هیأت مدیره بورس کالا و همچنین اعضای انجمن‌ سنگ آهن ایران و شرکت‌های معدنی برگزار خواهد شد که هدف از آن بازنگری در فرمول تعیین قیمت سنگ آهن بورسی و بررسی چالش‌های واحد سنگ آهن کشور است. همچنین فرمول تعیین قیمت محصولات فولادی بورس کالا که هفته پیش برگزار شد، برای ارائه تصمیم نهایی، در جلسه روز چهارشنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محمد آزاد رئیس پیشین اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با تأکید بر ضرورت پایش عملکرد بورس کالا، بازنگری فرمول قیمتگذاری محصولات بورسی را نیز ضروری دانست.

وی در ادامه بیان کرد: در تعیین نرخ مقاطع فولادی نیاز است که نرخ نهایی و سود تولیدکننده و همچنین حجم عرضه را در نظر گرفت اما گویا در روش قیمتگذاری فعلی این فاکتورها دخیل نیستند و غالبا بر مبنای نرخ دلار و قیمت‌های جهانی نرخ محصولات تعیین می‌شود که برای تولیدکننده سودی در بر ندارد.

این کارشناس حوزه فولاد اظهار کرد: بهتر است بورس کالا طوری باشد که تنها افرادی که صاحب کسب و کاری هستند در پروسه تهیه و خرید محصولات دست داشته باشند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: هراس و نابسامانی در بازار آهن

آزاد گفت: تولیدکنندگان نمی‌توانند محصولات خود را صادر کند اما کسانی که محصولات مورد نیاز خود را از بورس کالا تهیه می‌کنند امکان صادرات محصولات خود را دارند که این امر حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده را ضایع خواهد کرد، ضمن اینکه نرخ فعلی مقاطع فولادی با بازار داخلی و جهانی مطابقت ندارد.

وی در پایان افزود: نوسانات نرخ مقاطع فولادی در بازار داخلی به گونه‌ای است افراد زیادی بازار آهن را نیز مانند بازار ارز و سکه ارزیابی می‌کنند، درحالی که مقاطع فولادی کالایی اساسی و پایه‌ای است و ویژگی پول مانند ندارد. نوسانات بازار آهن در چنین شرایطی تنها منافع برخی افراد را در پی خواهد داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 18 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (7)

  • حسن  علی بیگی
    حسن علی بیگی1401/06/16 - 16:18 پاسخ

    قوانین بی تدبیرانه.همچون مالیات برخانه های خالی باعت رکود ساخت و ساز وبیکاری هزاران نفر درایت بخش گردیده.وازآنطرف هم اجاره بها بالارفته.

  • عباس
    عباس1401/06/08 - 22:14 پاسخ

    قیمت ورق سیاه چه ساعتی از روز درمیاد؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/06/09 - 11:10

      غالبا 13 الی 13.30

  • رحمتی
    رحمتی1401/06/08 - 20:49 پاسخ

    قیمت ورق سیاه هم ریزشیه؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/06/09 - 11:12

      تا حدودی بله

  • مجیدی
    مجیدی1401/06/08 - 16:07 پاسخ

    قیمت آهن همینطوری رو به پایینه؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/06/09 - 11:13

      ثابت و بعضا کاهش