احتمال رشد قیمت آهن با بورس کالا

احتمال رشد قیمت آهن با بورس کالا

بازار نیمه‌تعطیل پنجشنبه گذشته پس از افزایش هیجانی قیمت‌ روز آهن آلات متوقف شد و اکثر حوزه‌ها نرخ محصولات خود را نسبت به روز چهارشنبه ثابت اعلام کردند. با این حساب پیش‌بینی می‌شود با اعمال دامنه منفی 3 درصد بورس کالا، رشد اندکی در قیمت محصولات فولادی در هفته جاری مشاهده شود.

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار نصفه و نیمه روز پنجشنبه حاکی است که پس از رشد قیمت روزانه آهن آلات از ابتدای هفته، در پایان هفته ثابت اعلام شدند و غالب شرکت‌ها محصولات فولادی را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

بازار ارز نیز پس از نوسانات افزایشی تقریبا در حالت ثبات بود و تغییر چندانی نداشت به طوری که قیمت دلار در بازار آزاد 31 هزار و 750 تومان معامله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

آمارها حاکی است که متوسط قیمت میلگرد آجدار در بازار داخلی رقمی حدود 15 هزار و 600 تومان است که در مقایسه با ابتدای سال کاهش 17 درصدی داشته است. نرخ این محصول در ابتدای سال 18 هزار و 235 تومان بوده که میزان کاهش آن رقمی حدود 2 هزار و 635 تومان برآورد شده است. اگرچه پنجشنبه گذشته بازار تقریبا رو به ثبات داشت اما همچنان برخی مبادی فروش در صدد افزایش 50 الی 200 تومانی نرخ این محصول بودند.

نرخ روز نبشی و قیمت ناودانی اروپایی و ایرانی نیز در اکثر شرکت‌ها با ثبات همراه بود و تنها چند شرکت از جمله ناب تبریز افزایش 200 تومانی روی محصولات خود اعمال کرد. قیمت تیرآهن نیز به همین منوال بود به طوری که در بخش کیلوفروشی شاهد ثبات حداکثری شرکت‌ها بودیم اما برخی شرکت‌ها از جمله ظفربناب و ذوب آهن اصفهان افزایش 200 تومانی داشتند، در بخش شاخه‌ای نیز به ویژه در برخی شاخه‌های تیر ذوبی کاهش 20 الی 30 هزار تومانی مشاهده شد.

قیمت قوطی و پروفیل و انواع لوله‌های گازی، صنعتی و داربستی و ... پس از افزایش چشمگیری که رخ داد قیمت‌ها تقریبا به حالت ثبات بازگشته بود به عبارتی دیگر پس ازافزایش تقریبی هزار تومانی بازار پروفیل شاهد توقف نوسانات این محصول در پایان هفته بودیم.

همانطور که هفته گذشته نیز اشاره شد اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت‌ها جو ناشی از اخبار برجامی بود که بازار ارز را دگرگون کرد، از همین رو به نوسانات بازار اهن نیز منتهی شد درحالی که برخی پارمترها از جمله نرخ جهانی و میزان تقاضا، دلار نیمایی و ... آدرس ثبات قیمت‌ها را می‌دادند.

برخی بر این عقیده هستند که هفته جاری نیز با افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم بود با این توجیه که با اعمال دامنه منفی 3 درصد روی محصولات بورسی، تداوم هیجانات ناشی از تحرکات نرخ دلار در اثر اخبار برجامی، ممکن است افزایش قیمت جزئی داشته باشیم.

به عقیده برخی کارشناسان، بازار آهن و فولاد ممکن است تا پایان سال میلادی دچار رکود و سکون باشد اگرچه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو امریکا و اثرات آن نرخ مواد اولیه، موجب کاهش قیمت خواهد شد اما با در نظر گرفتن این اوضاع کاهش و ثبات قیمت‌ها محتمل‌ترین گزینه بازار آهن و فولاد تا پایان سال است.

گزارش‌ها از روند مذاکرات برجام حاکی است که آمریکا به دنبال فشار جدید به ایران است و می‌خواهد با تهیه طرحی تحت عنوان «قانون تثبیت تحریم‌های ایران» مانع از دستیابی ایران به توسعه برنامه موشکی باشد. این درحالی است که طبق اظهارات رئیس جمهوری تصمیم نهایی درباره دستیابی به توافق در دست آمریکا است و هر برنامه‌ای از جمله لغو تحریم‌ها باید توأم با تضمین باشد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود 579 هزار و 677 تن محصول فولادی در بورس عرضه خواهد شد که محصولاتی از جمله شمش بلوم، تیرآهن، گندله، میلگرد کلاف، آهن اسفنجی و ... را شامل می‌شود. شمش بلوم در این دور از عرضه حدود 77 هزار و 400 تن است؛ نرخ پایه شمش بلوم در این عرضه حدود 14 هزار و 168 تومان تعیین شده که بیانگر افزایش 1/03 درصدی نرخ این محصول در مقایسه با آخرین عرضه است.

نرخ جهانی فولاد همچنان کاهشی

گزارش‌ها از بازارهای جهانی حاکی از تداوم کاهش قیمت‌ها است به طوری که نرخ بیلت صادراتی ایران 455 دلار در هر تن برآورد شد که بیانگر کاهش 5 درصدی این محصول است که معادل 1/1 درصد است، همچنین نرخ اسلب صادراتی کشور نیز هفته پیش حدود 430 دلار در هرتن برآورد شد که گویای کاهش 7/5 دلاری نرخ این محصول است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش هیجان کاذب بازار آهن

ضعف شدید تقاضا بازار جهانی را در آستانه رکود قرار داده است به همین جهت شاهد تداوم ریزش نرخ محصولات فولادی در هفته گذشته بودیم، همچنین گزارش‌های متال بولتن حاکی از افت نرخ شمش صادراتی منطقه CIS است به این صورت که از 528 دلار به 515 دلار کاهش داشته است که رقمی معادل 2/5 درصد است. اما نرخ اسلب این منطقه با کمی افزایش 460 دلار در هرتن برآورد شد و قیمت میلگرد صادراتی نیز حدود 572/5 دلار در هر تن بود که بیانگر کاهش 3/8 درصدی نرخ این محصول است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • شاطریان
    شاطریان1401/06/27 - 23:59 پاسخ

    اقا خیلی طولانی می نویسید حوصله آدم رو سر میبره ده بار توی یک متن به برجام اشاره میکنید بابا خبر یعنی کوتاه و جمع و جور