احتمال رشد مجدد قیمت آهن

احتمال رشد مجدد قیمت آهن
احتمال رشد مجدد قیمت آهن

آهن پرایس: براساس گزارش‌ها روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات در غالب مبادی فروش با ثبات همراه بود اگرچه نوسانات جزئی کاهشی نیز در برخی محصولات مشهود بود. گفتنی است پس چند روز افزایش مداوم قیمت میلگرد آجدار...

آهن پرایس: براساس گزارش‌ها روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات در غالب مبادی فروش با ثبات همراه بود اگرچه نوسانات جزئی کاهشی نیز در برخی محصولات مشهود بود. گفتنی است پس چند روز افزایش مداوم قیمت میلگرد آجدار، روز گذشته قیمت این محصول عمدتا ثابت و بدون تغییر بود.

بازار ارز نیز پس از نزول قیمت دلار و ورود آن به کانال 26 هزار تومانی، در این کانال قیمتی درحال نوسانات جزئی بود، به طوری که روز گذشته در بازار آزاد هر دلار آمریکا پس از کمی افزایش به قیمت 26 هزار و 730 تومان به فروش رسید.

تحلیل قیمت روزانه آهن

پس از تحرکاتی که در چند هفته گذشته در بازار آهن ایجاد شد نرخ پایه میلگرد در بازار آزاد به 15 هزار و 350 تومان رسید که در مجموع در یک ماه گذشته حدود 0/9 درصد رشد قیمت داشته است.

اما مطابق آمار روز گذشته قیمت‌ها در بازار میلگرد عمدتا ثابت اعلام شد و روز نسبتا آرامی برای این محصول بود، اگرچه نوسان جزئی 100 تومانی در چند شرکت مشاهده شد.

قیمت تیراهن نیز نوسانات جزئی را تجربه کرد به این صورت که در بخش کیلوفروشی عمده قیمت‌ها ثابت و بدون تغییر بود و تنها افزایش 100 تومانی دریک شرکت مشاهده شد. همچنین قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز در کنار افزایش 10 الی 20 هزار تومانی در ذوب اهن اصفهان، ثبات نسبی را تجربه کرد.

با توجه به اینکه روز گذشته جو بازار تقریبا آرام بود قیمت پروفیل و انواع لوله داربستی و گازی و... نیز نوسانات چندانی نداشت و کاهش 100 تومانی این محصولات تنها در یک شرکت مشاهده شد.

قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند سایر محصولات فولادی بدون تغییر بود و عمده شرکت‌ها با حفظ قیمت روز پیشین محصولات خود را عرضه کردند اما افزایش 100 الی 150 تومانی در یکی از مبادی فروش مشاهده شد.

اما در کنار ثبات کلی که در بازار حاکم بود قیمت‌ها در بازار ورق به طور مختصر و محدود ریزش داشت، به عنوان مثال قیمت روز ورق سیاه کاهش 50 الی 100 تومانی را تجربه کرد و قیمت ورق گالوانیزه هم تقریبا 100 الی 200 تومان کاهش یافت.

به گزارش آهن پرایس، همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد میزان معاملات شمش در بورس کالا زمینه‌ای برای افزایش قیمت مقاطع فولادی بود. طبق آخرین برآوردها از قیمت شمش صادراتی براساس دلار نیمایی که حدود 24 هزار و 500 تومان است، همچنین براساس قانون 95 درصدی کف قیمتی شمش در بورس کالا، قیمت این محصول در حال حاضر حدود 12 هزار و 800 تومان محاسبه شده است که تقریبا با قیمت شمش عرضه شده در هفته گذشته یکسان است.

از همین رو و با توجه به آنچه ذکر شد قیمت نهایی این محصول با احتساب مالیات و این موارد، حدود 14 هزار تومان می‌شود که با نرخ پایه میلگرد اختلاف ناچیزی دارد. به این صورت که تفاوت قیمت محصول میانی با محصول نهایی در بالاترین قیمت حدود 2 هزار تومان است و این امر ممکن است در بازار آزاد رشد قیمت این محصول را رقم بزند.

با اشاره به آنچه گفته شد و یکسانی قیمت شمش و میلگرد، احمد خوروش رئیس هیأت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران بیان کرد: برابری قیمت شمش با نرخ پایه میلگرد امری غیرعادی است و نباید این جریان ادامه داشته باشد.

وی در ادامه ابراز کرد: با توجه به راهکاری که مطابق با درخواست وزارت صمت پیاده شد، قیمت محصولات که به طور روزانه درحال افزایش بود کنترل شد. اما درحال حاضر مشکلاتی که در این حوزه با آن مواجه هستیم قطعی برق و گاز است که چالش‌هایی را برای تولیدکنندگان در پی دارد.

خوروش افزود: برخی فولادسازان از اجرای برنامه‌های وزارت صمت سرپیچی می‌کنند، گاهی می‌بینیم که تولیدکننگدانی که در سال 1/5 میلیون تن تولید دارند در ماه حدود 3 هزار تن محصول در بورس کالا عرضه می‌کنند که این جریان دور از انصاف و عدالت است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تقابل بازار آهن با بازار ارز

وی در پایان به افزایش قیمت شمش اشاره کرد و با ابراز نارضایتی در این زمینه، افزود: بازرگانی‌ها و سایر افرادی که محصولی تولید نمی‌کنند مجوز خرید شمش از بورس کالا را دریافت کردند که این امر سرانجام خوبی نخواهد داشت و باید تنها تولیدکنندگان امکان خرید مواد اولیه را داشته باشند.

اخبار مذاکرات وین

اخباری که از مذاکرات وین منتشر شده بیانگر این است که نماینده آمریکا از بازگشت احتمالی امریکا به توافقات برجام 2015 خبر داده و گفته است که برای برگزاری دور بعدی نشست‌ها به وین بازخواهد گشت. گفتنی است احتمالا ادامه مذاکرات پس از توقفی یک هفته‌ای از روز سه‌شنبه از سرگرفته شود.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز بیان کرد که ما به دنبال نتایج نهایی و قطعی در مذاکرات هستیم نه توافقات موقتی و محدود. ما در پی لغو تحریم‌هایی هستیم که پس از خروج امریکا از برجام، ایجاد شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)