اختلاف 600 تومانی میلگرد بورسی با بازار

اختلاف 600 تومانی میلگرد بورسی با بازار

براساس آمار موجود از بازار آهن روز گذشته قیمت روز آهن آلات در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد اگرچه برخی شرکت‌ها میل به افزایش قیمت داشتند و شمار محدودی نیز به کاهش قیمت آهن اقدام کردند. بازار ارز اندکی نوسان داشت...

آهن پرایس: براساس آمار موجود از بازار آهن روز گذشته قیمت روز آهن آلات در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد اگرچه برخی شرکت‌ها میل به افزایش قیمت داشتند و شمار محدودی نیز به کاهش قیمت آهن اقدام کردند.

بازار ارز اندکی نوسان داشت و با افزایش حدود 300 تومان قیمت دلار در مرز 33 هزار تومان قرار گرفت و پایان روز گذشته در بازار آزاد هر دلار حدود 32 هزار و 900 تومان به فروش مبادله شد.

تحلیل نوسانات نرخ اهن

مطابق آمار روز سه‌شنبه قیمت میلگرد آجدار در عمده شرکتها تغییر نداشت اما شماری از کارخانه‌ها ازجمله میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان، نورد کرمان، قائم و... حدود 100 الی 300 تومان افزایش قیمت داشتند و تعدادی نیز مانند میلگرد امیرکبیر، قیمت میلگرد زاگرس و ... با کاهش 50 الی 200 تومانی اعلام قیمت کردند. بازار میلگرد تقریبا در آرامش بود و کف نرخ این محصول بین 15 هزار الی 15 هزار و 300 تومان اعلام شد.

قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و نرخ روز نبشی عمدتا بدون تغییر قیمت عرضه شدند، نرخ روز تیرآهن در اغلب مبادی فروش ثابت بود و برخی شاخه‌ها با افزایش 20 الی 100 هزار تومانی اعلام قیمت شد. بازار تیرآهن با بازارسازی برخی روند متفاوتی داشت به طوری که به دلیل عدم آزادسازی برخی سایزهای این محصول شاهد افزایش قیمت در این بازار بودیم.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که از 20 هزار و 50 تن محصول راه یافته به تابلو معاملات بورسی که معادل 54/1 درصد بود از این میزان حدود 14 هزار و 100 تن به ورق گالوانیزه اختصاص داشت که با نرخ نهایی 25 هزار و 592 تومان و رقابتی 1/6 درصدی به فروش رسید.

امروز نیز 440 هزار و 659 تن میلگرد، ناودانی، نبشی و تیرآهن عرضه می‌شود؛ از این میزان حدود 381 هزار و 220 تن به میلگرد آجدار اختصاص دارد که نرخ پایه آن افزایش 0/8 درصدی داشته است که معادل 550 الی 600 تومان بالاتر از نرخ میلگرد در بازار برآورد شده است.

روز گذشته قیمت میلگرد استاندارد در بازار حدود 15 هزار و 685 تومان اعلام شد درحالی که کف قیمت میلگرد بورسی امروز 16 هزار و 250 تومان برآورد شده است که حدود 565 تومان بالاتر از نرخ بازار است.

عرضه‌های اعتباری بورس براساس معاملات این محصولات به جدا شدن نرخ بورسی محصول از بازار آزاد منجر شده است. چگونه می‌شود محصولی که در بازار قیمت آن حدود 15 هزار و 100 الی 15 هزار و700 تومان است را از بورس با قیمت 16 هزار و 250 الی 18 هزار و 350 تومان خریداری کرد!

به طور کلی اوضاع بازار بیانگر این است که بازار آزاد روند قیمتگذاری مجزا از بورس کالا را پذیرفته است و اینطور به نظر می‌رسد که قیمتگذاری‌ اعتباری در بورس اثر چندانی روی بازار ندارد و بازار تقریبا بی‌تفاوت است.

حتی افزایش هفتگی قیمت پایه هم تحریکی در بازار ایجاد نمی‌کند و اینکه ورود به فصل سرما و کاهش مصرف فولاد و افزایش فاصله قیمتی بورس و بازار، رسیدن بازار از نقطه واگرایی به همگرایی را امکان‌پذیر خواهد کرد یا نه، به عوامل مختلفی از جمله مسائل داخلی و خارجی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... بستگی دارد.

محمدجواد ناظم زاده فعال صنعت فولاد در زمینه نادرستی تعیین عوارض صادراتی برای مواد معدنی اظهار کرد: تعیین عوارض براسی محصولات معدنی خام اقدام معقولی نیست زیرا بازار داخلی را با چالش مواجه می‌کند به طوری که صادرات محصولات این حوزه هم به درستی انجام نمی‌گیرد.

وی افزود: نرخ بازار داخلی فولادسازان حتی با برخی محدودیت‌ها هم تنظیم و کنترل نمی‌شود و نرخ محصولات فولادی در عرضه و تقاضا متفاوت خواهد بود. اگرچه تعیین عوارض صادراتی در کشورهای دیگر راهی برای کنترل قیمت‌ها به شمار می‌رود، اما این سیاست در ایران به دلیل اینکه دچار کمبود انرژی و تحریم هستیم، فرق دارد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فروش شمش بالاتر از نرخ صادراتی

ناظم‌زاده در ادامه بیان گفت: اگر در زمستان نیز مانند تابستان با قطعی گاز و کمبود انرژی مواجه باشیم تولید محصولات فولادی کاهش خواهد یافت به همین دلیل ممکن است نرخ محصولات فولادی روندی افزایشی در پیش بگیرند اما اگر وزیر وعده خود را عملی کند نوسانات بازار فولاد به همین منوال خواهد بود.

وی در پایان اثر قطعی گاز و کمبود انرژی در کاهش تولید فولاد را چندان مؤثر ندانست و گفت نرخ دلار نقش بیشتری در این زمینه ایفا می‌کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)