ارتقاء جایگاه تولید فولاد کشور

ارتقاء جایگاه تولید فولاد کشور

تولید فولاد ایران در ماه گذشته با افزایش حدود 3/9 درصدی برآورد شد که حاصل آن تولید 2/9 میلیون تنی فولاد است که موجب شد تولید فولاد ایران به جایگاه‌ بالاتری ارتقا پیدا کند. این درحالی است که فولاد کشور در بازار داخلی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند...

آهن پرایس: در چند سال‌ گذشته ایران بین ده کشور برتر تولیدکننده فولاد، جایگاه دهم را داشت اما امسال با کمی ارتقا به جایگاه هفتم دست پیدا کرد و از آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا نیز فراتر رفت.

گزارش انجمن جهانی فولاد حاکی است که تولید فولاد ایران طی ماه گذشته 2/9 میلیون تن برآورد شد و این رقم در مقایسه با ایام مشابه سال گذشته رشد 3/9 درصدی داشته است.

رشد تولید فولاد ایران در این بازه زمانی و در شرایطی که تحت تحریم‌های شدیدی است، 3/9 میلیون تن اعلام شد درحالی که کل فولاد تولید شده در آمریکا کاهش 10/5 درصدی و در کل جهان نیز با کاهش 3/7 درصدی برآورد شده است.

طبق آمار، ایران در یک سال گذشته جایگاه دهم را در تولید فولاد داشت اما در ماه نوامبر امسال و طبق آمار ماهانه از این جایگاه فراتر رفت و به جایگاه هفتم رسید به طوری که از آلمان، برزیل و ترکیه تولید بیشتری را ثبت کرد.

تولید فولاد ترکیه در ماه نوامبر حدود 2/4 میلیون تن ثبت شد که بیانگر کاهش 30/7 درصدی در مقایسه با سال گذشته است؛ برزیل نیز حدود 2/6 میلیون تن فولاد تولید کرده است که بیانگر افت 16/3 درصدی است؛ همچنین آلمان نیز با 17/9 درصد کاهش، تولید 2/8 میلیون تنی را در این ماه ثبت کرد.

از بین سایر کشورها چین بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان در ماه نوامبر بود و به ترتیب هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، ایران، آلمان، برزیل و ترکیه جایگاه‌های مختلف تولید فولاد را به خود اختصاص دادند.

کاهش تولید فولاد با قطعی گاز

آمار و گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد داخلی حاکی است که در چند سال اخیر که با کمبود انرژی در کشور مواجه هستیم، میزان تولید صنایع فولادی نیز تحت شعاع قرار گرفته است و با کاهش مصرف یا قطعی انرژی فولادسازان، برخی شرکت‌ها با افت تولید یا توقف تولید روبه‌رو شده‌اند.

در همین زمینه امیرحسین سبحانی‌نژاد کارشناس بازار فولاد اظهار کرد: قطعی گاز صنایع فولادی به تعطیلی برخی واحدها منجر شده که نتیجه اصلی آن در قالب افزایش قیمت مقاطع طویل فولادی درحال حاضر نمایان است و احتمالا در ماه‌های آتی نیز نمود بیشتری خواهد یافت.

اگرچه درحال حاضر تقاضا در کمترین میزان خود قرار دارد اما تداوم کمبود انرژی و میل به صادرات و ارزآوری بیشتر از افزایش قیمت در ماه‌های آتی حمایت خواهد کرد.

به عبارتی اصلاح جزئی نرخ دلار، ابطال بخشنامه بورس کالا، با اینکه اصلاح جزئی نرخ آهن و فولاد را در پی دارد اما با در نظر گرفتن کلیه مؤلفه‌های بنیادین اثرگذار در این بازار، در بلندمدت روند بازار مثبت به نظر می‌رسد.

در تأیید این اوضاع می‌توان به اظهارات امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو اشاره کرد، به عقیده وی: کمبود انرژی در بازار داخلی به کاهش تولید فولاد در کشور منجر شده که نتیجه نهایی آن در رشد نرخ آهن اسفنجی و افزایش 20 درصدی نرخ شمش مشهود است.

صباغ در ادامه بیان کرد: نرخ فولاد در بورس کالای ایران بر مبنای ارز نیمایی حدود 19 درصد از نرخ فوب ایران و همینطور حدود یک درصد از شرق آسیا بالاتر اعلام می‌شود از همین رو صادرات فولاد ایران در شرایط فعلی چندان توجیه اقتصادی ندارد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش تولید فولاد ایران

با توجه به آنچه در بالا اشاره شد به نظر می‌رسد تا ابتدای اسفند ماه چالش‌های صنعت فولاد از جمله کمبود گاز تداوم خواهد یافت؛ اگرچه شنیده‌ها حاکی است که بین وزارت نفت و صمت مذاکراتی در زمینه تأمین گاز فولادسازان برقرار است اما حاصل آن به عوامل متعددی مانند مصارف نیروگاهی کشور، آلایندگی شهرها، دمای هوا و ... بستگی دارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)