استراتژی منتخب ایران در جنگ چین و آمریکا

استراتژی منتخب ایران در جنگ چین و آمریکا
استراتژی منتخب ایران در جنگ چین و آمریکا

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، نظرات متفاوتی در رابطه با تاثیرات جنگ تجاری آمریکا و چین بر صنعت فولاد ایران وجود دارد چراکه به نسبت بهای تولیدات فولادی ایران بیش از تولیدات چینی ها می باشد ...

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، نظرات متفاوتی در رابطه با تاثیرات جنگ تجاری آمریکا و چین بر صنعت فولاد ایران وجود دارد چراکه به نسبت بهای تولیدات فولادی ایران بیش از تولیدات چینی ها می باشد و از دلایل این تفاوت فاحش قیمت ها می توان به مواد اولیه در تولیدات آنها اشاره داشت. ایران در ساخت فولاد خود از گندله استفاده می کند ولی چینی ها فولادشان را از آهن قراضه تولید می‌کنند به همین جهت کیفیت بالای فولاد مبارکه ایران سبب گشته است تا قیمت بالاتری را در بازار جهانی به نسبت از فولاد چین تجربه کند.

جنگ تجاری آمریکا و چین که روزهای اوج خود را سپری می‌کند بر بسیاری از بازارهای کشورهای دیگر هم اثرگذار بوده است به طوری که گفته می‌شود صادرات فولاد ایران نیز از این مسئله مستثنی نخواهد شد. سال‌هاست که آمریکا، چین را به چشم یک رقیب تجاری ترسناک می‌بیند اما به‌نظر می‌رسد این رقابت اقتصادی پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ جدی ‌تر از همیشه شده است. از این رو هرکدام از این دو کشور سیاست اقتصادی خاصی را هر روز علیه دیگری وضع می‌کنند. چندی پیش، آمریکا واردات فولاد از چین را ممنوع  اعلام کرد و به اعتقاد برخی کارشناسان این رویکرد آمریکا می‌تواند بر فروش فولاد ایران که پیش از چین از سوی آمریکا تحریم شده بود، اثر بگذارد. این کارشناسان معتقدند به دلیل جنگ تجاری، چون فولاد چین راهی به آمریکا نخواهد داشت در نتیجه به سمت بازارهای هدف ایران سرازیر خواهد شد و به دلیل ارزان بودن قیمت آن به نسبت فولاد ایرانی و نیز با توجه به احتمال دامپینگ چینی ها در بازار فولاد، این کار به بازار فولاد ایران در حوزه صادرات آسیب وارد می‌کند.

هنگامی که دو قدرت بزرگ اقتصادی با یکدیگر درگیر می‌شوند، رشد اقتصادی جهانی کاهش می‌یابد و به تبع آن، تقاضای کل هم نزول پیدا می‌کند و ما نیز در این کاهش تقاضا سهیم خواهیم بود و بدون تردید متضرر خواهیم شد اما از طرف دیگر زمانی که چین و آمریکا با هم درگیر می‌شوند و بازارها را از دست می‌دهند، شاید فضا برای صادرات یا واردات ایران در آینده بهتر شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)