اعتراض فولادی ها از بورس

اعتراض فولادی ها از بورس
اعتراض فولادی ها از بورس

آهن پرایس: یکی از مشکلات نورد‌کاران فولادی در مورد شیوه‌نامه فولاد این است که پایه قیمت‌ها در مجله متال بولتن را مبنای قیمت‌های ایران تعیین کردند و اخیرا هم نرخ CIS را مدنظر قرار دادند. رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران ، با بیان اینکه درحال‌حاضر ملاک قیمت را براساس کشورهای CIS در نظر گرفته‌اند، گفت: ایران رتبه ۱۰ فولاد ساز را داشت و...

آهن پرایس: یکی از مشکلات نورد‌کاران فولادی در مورد شیوه‌نامه فولاد این است که پایه قیمت‌ها در مجله متال بولتن را مبنای قیمت‌های ایران تعیین کردند و اخیرا هم نرخ CIS را مدنظر قرار دادند. رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران ، با بیان اینکه درحال‌حاضر ملاک قیمت را براساس کشورهای CIS در نظر گرفته‌اند، گفت: ایران رتبه ۱۰ فولاد ساز را داشت و در سال جدید با ۱۳ درصد رشد تولید به رتبه ۹ دنیا رسیده است ؛ یعنی میزان تولید فولاد خام ایران از حوزه CIS بالاتر است. پس در این صورت چه دلیلی دارد که مبنای قیمت را از یک مبنای قیمت‌گذاری خارجی بگذاریم آن هم در شرایطی که در تحریم به سر می‌بریم.

وی هم چنین افزود که:۲۷ میلیون تن ظرفیت تولید شمش، بیلت و بلوم در داخل وجود دارد و برآورد می شود  نیاز داخلی معادل  ۱۶ میلیون تن باشد؛ یعنی ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن مازاد بر نیاز داخلی شمش در کشور موجود است. اما از ابتدای سال تاکنون خواسته نوردکاران که ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شمش با احتساب پرت و ضایعات بوده است محقق نشده است و جمع شمشی که نوردکاران از بورس خریده‌اند، ۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تن بوده است و میزان حجم عرضه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده است. این در حالی است که متاسفانه بورس کالا با یک مهندسی، قیمت بیش از ۱۹۶ هزار تن محصولات را در بورس نپذیرفته و از عرضه محصولات طویل در بورس جلوگیری کرده است ؛ این روند سبب گشت تا نامه‌ای به معاونت معدنی وزارت صمت ارسال شود. 

این مقام صنفی با بیان اینکه برخی ما را متهم به رانت می‌کنند، اظهار کرد: ۹۲‌درصد قیمت نهایی ما متاثر از مواد اولیه است؛ نوردکار امروز شمش را ۱۳ هزار تومان خریداری می‌کند و مقاطع را ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان می‌فروشد. حتی هفته گذشته با وجود گران شدن شمش، نوردکاران قیمت میلگرد را 5/ 2 درصد کاهش دادند. مابه‌التفاوت بین قیمت شمش به میلگرد طی یک ماه گذشته کمتر از ۳ درصد بوده درحالی‌که این رقم حتی هزینه حمل ما را نیز پوشش نمی‌دهد و وقتی اعتراض می‌کنیم، می‌گویند براساس شیوه‌نامه جدید فولاد است. احمد رضوی‌نیک اظهار کرد: طبق صورت‌های مالی عرضه شده در بورس، قیمت تمام شده شمش در کشور طی ۶ ماه اول سال، از ۳۸۰۰ تومان تا ۴۷۰۰ تومان بوده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)