افت نسبی تقاضا در بازار آهن

افت نسبی تقاضا در بازار آهن

رشد قیمت آهن در روز گذشته ناشی از افزایش قیمت دلار و اثرات روانی روند افزایشی سایر بازارهای مالی گزارش شد؛ اما در پایان روز نرخ دلار اصلاح جزئی داشت که برخی آن را اثر اخبار سیاسی می‌دانند...

آهن پرایس: نوسانات بازار آهن روز گذشته نیز رو به بالا بود و قیمت روز آهن آلات در کلیه زیرمجموعه‌های بازار داخلی افزایش چشمگیری داشت، اما در برخی مبادی ثبات جسته و گریخته‌ای هم مشهود بود.

قیمت دلار نیز که تا مرز 56 هزار تومان افزایش یافته بود روز گذشته به‌تدریج عقب‌نشینی کرد و به کانال 54 هزار تومانی رسید؛ به طوری که در پایان روز هر دلار در بازار آزاد 54 هزار و 450 تومان معامله شد.

بررسی بازار آهن و فولاد

روند افزایشی نوسانات بازار میلگرد روز گذشته نیز تداوم داشت به طوری که قیمت میلگرد آجدار در بسیاری از مبادی فروش بین 100 تا 1000 تومان افزایش داشت، تعدادی نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند. طبق آما میلگرد آجدار در محدود کانال 27 الی 29 هزار تومانی معامله ‌شد و به عبارتی درحال کف‌سازی در کانال 27 هزار تومانی بود.

قیمت روز تیرآهن نیز همچنان افزایشی بود به طوری که در اکثر بنگاه‌ها هر شاخه تیرآهن با افزایش 50 تا 250 هزار تومانی همراه بود. قیمت روز نبشی، ناودانی و سپری هم در اکثر مبادی فروش با افزایش 100 تا 400 تومانی عرضه شدند.

افزایش قیمت قوطی پروفیل روز گذشته نیز همچنان تداوم داشت به طوری که هر کیلو پروفیل بین 100 تا 1000 تومان داشت و نرخ پروفیل ضخامت 2 میلیمتر در محدوده 38 تا 40 هزار تومان برآورد شد؛ همچنین قیمت انواع لوله‌های درزدار و بدون درز از جمله لوله داربستی، مبلی، مانیسمان و ... نیز با افزایش 100 تا 1000 تومانی همراه بودند.

قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم در اکثر کارخانه‌ها فزایش هزار تومانی داشتند، قیمت روز ورق سیاه نیز در چند کارخانه با افزایش 100 تا 1000 تومانی همراه بود اما چند کارخانه هم اصلاح 100 تا 300 تومانی داشت و تعدادی نیز قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند.

همانطور که در تحلیل روز گذشته نیز اشاره شد بخشی از نوسانات افزایشی قیمت آهن به افزایش قیمت دلار و اثرات روانی روند افزایشی سایر بازارهای مالی مربوط می‌شد اما در پایان روز گذشته نرخ دلار حدود هزار تومان اصلاح خورد که برخی علت اصلاح نرخ دلار را اثر اخبار سیاسی می‌دانند؛ در نتیجه شاهد برتری عرضه بر تقاضا بودیم و التهابات بازار در پایان روز کمی آرام گرفت.

مسئله‌ای که روز گذشته بسیار مشاهده شد کمبود برخی سایزهای میلگرد بود که به بروز برخی چالش‌ها منجر شده بود اما بنابر شنیده‌ها شمش خریداری شده توسط نوردسازان به تدریج تحویل خواهد شد و معضل و بی‌نظمی ایجادشده بهبود می‌یابد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است شمش بلوم عرضه شده در روز گذشته حدود 22 هزار و 270 تومان و با دلار 44 هزار و 540 تومان معامله شد در حالی که شمش صادراتی به کمتر از 500 دلار در هر تن رسیده است.

امروز نیز 193 هزار و 405 تن محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که از این میزان 146 هزار و 156 تن به میلگرد اختصاص دارد. قیمت میلگرد آجدار حدود 24 هزار و 427 تومان در نظر گرفته شده است که بیانگر افزایش 7/3 درصدی آن نسبت به عرضه هفته پیش بوده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش کف قیمت میلگرد آجدار

همچنین حدود 798 تن نبشی با نرخ 23 هزار و 570 تومان عرضه می‌شود، گفتنی است نرخ و حجم این محصول نسبت آخرین عرضه به ترتیب کاهش 2/5 و 18 درصدی داشته است. به نظر می‌رسد با توجه به اصلاح جزئی نرخ دلار، افزایش حجم عرضه و پیش‌پرداخت 30 درصدی محصولات عرضه شده استقبال چندانی نداشته باشند، گفتنی است بازار آزاد هم فعلا وارد فاز انتظار شده و خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • ..
    ..1402/02/14 - 09:52 پاسخ

    مملکت نیست که کاروانسراست...خداازتون نگذره ازاین زندگی که ازمردم گرفتیدوبدهکارنوجوانی وجوانی ماهستید