افزایش 3000 تومانی قیمت میلگرد در 2 هفته

افزایش 3000 تومانی قیمت میلگرد در 2 هفته

در حالی رکورد قیمتی آهن و فولاد در هفته آخر آذرماه شکسته شد که همچنان عوامل مؤثر بر افزایش قیمت آهن حل نشده و احتمال این روند تا هفته‌های آینده تداوم دارد. کمبود مواد اولیه، التهابات نرخ ارز و بهبود نسبی بازارهای صادراتی از دیگر پارامترهایی است که به اوضاع فعلی بازار آهن و فولاد دامن زده است...

آهن پرایس: شنیده‌ها حاکی است که روز گذشته با تداوم افزایش افسارگسیخته و تهاجمی قیمت آهن‌آلات مواجه بودیم به‌گونه‌ای که علاوه‌بر مسائل جاری کشور، معاملات شمش عرضه شده در بورس کالا نیز به افزایش شتاب‌زده قیمت‌ها منجر شد، به طوری که برخی کارخانه‌ها فروش خود را بستند و برخی قیمت دوم‌ و سوم نیز اعلام کردند.

بازار ارز روز گذشته نیز با روند افزایشی توأم بود و قیمت دلار با عبور از نیمه کانال 39 هزار تومان در نزدیکی کانال 40 هزار تومان در نوسان بود به طوری که در پایان روز هر دلار در بازار آزاد 39 هزار و 670 تومان معامله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن

روز گذشته در بازار میلگرد افزایش 100 الی 1000 تومانی را مشاهده کردیم که کف قیمت میلگرد آجدار را در محدوده 17 هزار و 800 الی 18 هزار تومان قرار داد و براساس شنیده‌ها سقف قیمت این محصول نیز 18 هزار و 800 تومان برآود شد.

نرخ متوسط میلگرد حدود 18 هزار و 480 تومان اعلام شد که بیانگر افزایش 590 تومانی این محصول در یک روز است. طبق این آمار در مدت دو هفته قیمت میلگرد حدود 17 درصد افزایش قیمت داشته و از 15 هزار و 820 تومان به 18 هزار و 480 تومان رسیده است که رقمی معادل 2 هزار و 640 تومان برآورد شد.

قیمت ورق گالوانیزه روز گذشته نیز افزایش 400 تومانی داشت، ورق روغنی عمدتا ثابت بود و ورق رنگی هم در چند کارخانه حدود 2 هزار تومان افزایش داشت و چند کارخانه هم ثبات داشتند. قیمت روز ورق سیاه نیز در اکثر کارخانه‌ها افزایش 100 الی 600 تومان اعلام شد.

افزایش تهاجمی قیمت‌ها در بازار آهن در قیمت نبشی وقیمت ناودانی ایرانی و اروپایی نیز چشمگیر بود به طوری که این نوسان بین 500 الی 1000 تومان برآورد شد، به طوری که کف قیمت از 18 هزار و 400 تا بیش از 20 هزار تومان اعلام شد.

 همچنین قیمت قوطی پروفیل جهش چشمگیری داشت که 300 الی 1500 تومان اعلام شد، قیمت پروفیل ضخامت 2 میلیمتر حدود 26 هزار و 500 تومان گزراش شد و افزایش قیمت لوله داربستی، گازی، مبلی و سایر لوله‌ها نیز 500 الی 1000 تومان بود.

قیمت تیرآهن نیز با افزایش مداوم و روزانه جزو محصولاتی است که جهش قیمت داشت به طوری که روز گذشته نیز نوسان این محصول بین 20 الی 150 هزار تومان اعلام شد و بیشترین نوسان هم در تیرآهن سایز 14 مشاهده شد.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته نیز حاکی از معامله صد درصدی شمش بلوم عرضه شده در بورس کالا است ، به طوری که کل 68 هزار و 960 تن شمش با نرخ نهایی 15 هزار و 313 تومان به فروش رسید. این در حالی است که قیمت شمش در ابتدای شهریور ماه حدود 12 هزار و 365 تومان اعلام می‌شد که بیانگر افزایش 24/5 درصدی معادل 3 هزار و 35 تومانی قیمت این محصول در مدت سه ماه است.

طبق آمار شمش صادراتی ایران نیز حدود 465 دلار در هر تن برآورد شد، این امر خود عاملی برای افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی به شمار می‌رود. در کنار این، کمبود مواد اولیه، التهابات نرخ ارز و بهبود نسبی بازارهای صادراتی از دیگر پارامترهایی است که اوضاع فعلی بازار آهن و فولاد را رقم زده است.

براساس آنچه از نوسانات بازار آهن و فولاد در یک هفته پایانی آذرماه مشاهده می‌شود، رکورد قیمتی آهن در بازار آزاد و بورس کالا شکسته شد. این درحالی است که اوضاع تقاضا همچنان ضعیف گزارش می‌شود. قطعی گاز صنایع فولادی، کاهش یا توقف تولید محصولات اولیه و افزایش روزانه قیمت دلار و احتمال تداوم این شرایط تا هفته‌های آتی از مهمترین فاکتورهای تحرک بازار به شمار می‌رود.

در چنین اوضاعی ترس از کمبود محصول اولیه بین تولیدکنندگان و تعطیلی واحدهای تولیدی، افزایش قیمت شمش بلوم، آهن اسفنجی و محصولات پایین‌دست زنجیره را در بر داشت و این عدم تقاضای مؤثر بازار آهن را در رکود تورمی عمیقی فروخواهد برد.

گزارش‌ها حاکی است که برای عرضه 35 هزار تنی آهن اسفنجی در عرضه هفته جاری حدود 115 هزار تن تقاضا ثبت شد که بیانگر کاهش چشمگیر تولید این محصول و نگرانی تولیدکنندگان از توقف تولیداتشان است. استقبال از این محصول در بورس به رسیدن قیمت این محصول به 10 هزار و 80 تومان منجر شد، این درحالی است که سقف نرخ آهن اسفنجی در سالجاری 10 هزار و 200 تومان بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نوسانات بازار آشفته آهن

با این اوصاف و در صورت تداوم روند افزایشی نرخ آهن اسفنجی پیش‌بینی می‌شود نرخ آهن آلات نیز در هفته‌های پیش رو افزایشی باشند. با این حساب افزایش نرخ آهن اسفنجی افزایش قیمت شمش را در پی خواهد داشت، به طوری که با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد و ارکان بورس کالا و نیز تحویل درِ کارخانه نرخ این محصول در هر کیلو به 16 هزار و 950 تومان می‌رسد.

در پایان باید گفت افزایش قیمت در کلیه واحدهای زنجیره فولاد در حالی در روزهای پایانی پاییز رخ داده است که رکود مصرفی عمیقی در بازار حاکم است و از آنجایی که فصل زمستان را پیش رو داریم بعید به نظر می‌رسد در روزهای نزدیک و نه‌چندان دور، تقاضای داخلی و نیز روند صادرات بهبود بیابد که این اوضاع رکود تورمی در بازار داخلی را تشدید خواهد کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)