افزایش جذابیت صادرات کالا

افزایش جذابیت صادرات کالا
افزایش جذابیت صادرات کالا

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، افزایش قیمت‌ ها در شرایط پمپاژ بی ‌محابای نقدینگی به اقتصاد، امری اجتناب‌ ناپذیر است. تجربه سال ‌های گذشته در کشور، به خوبی آن را تایید می‌کند. این مکانیزم، سبب بالا رفتن....

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، افزایش قیمت‌ ها در شرایط پمپاژ بی ‌محابای نقدینگی به اقتصاد، امری اجتناب‌ ناپذیر است. تجربه سال ‌های گذشته در کشور، به خوبی آن را تایید می‌کند. این مکانیزم، سبب بالا رفتن تورم می‌شود که به دنبال آن غالب بازارها تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

البته در این شرایط نرخ ارز هم اگر در بازار آزاد افزایش ‌یابد خود یک داده محرک برای رشد قیمت ‌ها مثلا در بازار فولاد به شمار خواهد رفت. به‌ صورت دقیق‌تر این سیگنال به شکل روانی و فنی زمانی ایجاد می‌شود که بهای ارز نیمایی هم با افزایش همراه شود. در همین راستا قیمت‌ های پایه در بورس کالا که بر مبنای نرخ ارز نیمایی محاسبه می‌شوند، با پیروی از این نوسان، دچار افزایش می‌شوند.

اما مساله اصلی در این بین، اتفاقی است که به دلیل وجود تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد رخ می‌دهد. جذابیت صادرات کالاها به جای عرضه در داخل کشور تقویت می‌شود زیرا برای خریداران خارجی قیمت‌های پایینی لحاظ می‌شود که تقاضای آنها را بالا می‌برد. به این ترتیب فرصت برای تولیدکنندگان فراهم شده و بعضا عرضه در بازارهای خارجی را جذاب‌تر از بازارهای داخلی ترسیم می‌کند. بنابراین پیام احتمالی این تفاوت نرخ، کاهش عرضه‌ ها در بازار داخلی است که به دنبال ترس از عدم عرضه کافی در آینده، خریداران با تقاضای هیجانی به بازار آمده و به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها بیش از پیش دامن می ‌زنند.

در کنار آن تورم تولید کننده بسیار مستعد تاثیر پذیری از نرخ ارز بازار آزاد است و به شکل مستقیم با آن نوسان می‌کند. این نوسان‌های هم‌جهت، به بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات منجر می‌شود. در مقابل تورم مصرف‌ کننده هم با تاثیر غیر مستقیم روی قیمت تمام شده محصولات، اثر خود را برجای می‌گذارد. برآیند این چرخه تورمی، افزایش مدام قیمت محصولات را در داخل کشور رقم می‌زند و چهره متشنجی برای بازار داخلی به همراه می‌آورد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)