افزایش جذابیت های صادراتی

افزایش جذابیت های صادراتی
افزایش جذابیت های صادراتی

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، یکی از موضوعاتی که شاید به این نابسامانی ‌های اخیر در بازار فولاد مجال ظهور داده است، مربوط به بحث نظارت و کنترل است که به دنبال صادرات بی‌ رویه این محصولات ایجاد شده و حتی بعضا  ارز حاصل از آن نیز در سامانه نیما به ثبت نمی ‌رسد. به دنبال نوسان‌...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، یکی از موضوعاتی که شاید به این نابسامانی ‌های اخیر در بازار فولاد مجال ظهور داده است، مربوط به بحث نظارت و کنترل است که به دنبال صادرات بی‌ رویه این محصولات ایجاد شده و حتی بعضا  ارز حاصل از آن نیز در سامانه نیما به ثبت نمی ‌رسد. به دنبال نوسان‌ های بهای ارز و رشد بی‌سابقه آن، جذابیت ‌های صادراتی بسیار برای صنایع بالا‌دستی و پایین‌دستی برجسته شده و تمایل بیشتری برای این‌کار به‌وجود آمده است؛ زیرا درآمدهای بالاتری از این مسیر به‌دست می‌آورند. این موضوع در کنار شائبه عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات برخی محصولات فولادی به این آشفتگی‌ها دامن زده است. بنابراین یکی از مشکلات امروز صنعت فولاد صادرات این محصول و موضوعات حاشیه‌ای آن است. بخش دیگر مساله بازار فولاد به موضوع نیاز بازار داخلی به محصولات میانی و مقاطع طویل فولادی مربوط است.

قطعا نهاد های متولی نظیر وزارت صمت نیاز کشور را هم در حوزه نیاز کارخانه‌ های پایین ‌دستی به شمش و اسلب و هم نیاز بازار به مقاطع طویل فولادی می‌دانند. بنابراین میزان مصرف داخلی مساله مبهمی برای تصمیم‌ سازان این صنعت نیست. عمده مشکل صنعت فولاد مربوط به عرضه ناکافی محصولات میانی است، صنایع بالادستی بخش زیادی از تولیدات خود را صادر می‌کنند. بر این اساس مواد اولیه مورد نیاز به میزانی که لازم است به دست کارخانه‌ های پایین‌دستی نمی‌رسد و در زمان تولید تقاضای مصرفی داخلی به‌ طور کامل تغذیه نمی‌شود. همچنین این شائبه نیز وجود دارد که این صنایع نیز به سمت و سوی صادرات محصولات تولیدی خود جذب می‌شوند.

بنابراین هنگامی که این زنجیره را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که عموم مسائل پیش آمده در این صنعت مسائل نظارتی است که وزارت صمت با سیاست‌ گذاری صحیح امکان اصلاح این زنجیره را دارد؛ به نوعی که می‌تواند با انجام مدیریت کارآمد حلقه تولید را تکمیل کرده و به تقاضای داخلی پاسخ دهد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)