افزایش عوارض صادراتی

افزایش عوارض صادراتی
افزایش عوارض صادراتی

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، سنگ‌آهن در داخل کشور با قیمتی بهتر و به عبارت دیگر با ۷۰ درصد کاهش، زیر قیمت جهانی به فولادسازان عرضه می‌شود. اخذ عوارض ۲۵ درصدی صادرات سنگ ...

به تحلیل آهن پرایس در اخبار بازار آهن، سنگ‌آهن در داخل کشور با قیمتی بهتر و به عبارت دیگر با ۷۰ درصد کاهش، زیر قیمت جهانی به فولادسازان عرضه می‌شود. اخذ عوارض ۲۵ درصدی صادرات سنگ آهن نیز در نهایت باعث کاهش تولید این محصول در کشور شده و آن را در آستانه  تکرار تجربه تلخ ارزان ‌فروشی ذغال سنگ قرار داده است. طبق مقررات شورای اقتصاد که در خرداد سال گذشته وضع  گشت در رابطه عوارض بر صادرات مواد معدنی خام، عوارض دریافتی برای سال اول ( ۱۳۹۷ ) پنج درصد، سال دوم ( ۱۳۹۸) هشت درصد و سال سوم ( ۱۳۹۹) ۱۰ درصد اعمال شده است اما وزارت صنعت امسال تصمیم تازه‌ای در این خصوص گرفت و عوارض صادرات مواد خام معدنی را 25 درصد تعیین کرد که بدین ترتیب دریافت عوارض صادراتی از مواد معدنی به ویژه سنگ آهن از ابتدای ماه جاری اجرایی شدو  صادرکنندگان سنگ آهن از این پس می بایست بابت صادرات محصولات خود به دولت عوارض 25 درصدی پرداخت کنند.

تعیین عوارض 8 درصدی برای صادرات مواد معدنی نقش بازدارندگی نداشت و شرایط به گونه ای شد که انواع مواد معدنی به راحتی برای صادرات به بندرعباس انتقال و از آنجا راهی بازارهای صادراتی به ویژه چین شدند. در نهایت صادرات سنگ آهن به گونه‌ای رقم خورد که واحدهای بزرگ از جمله فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان از ذخیره تهی شدند و شرایط برای واحدهای کوچک فولادسازی به مراتب دشوارتر شد.

این اتفاق هرچند باعث خشنودی فولادی‌ها به عنوان مصرف کننده سنگ آهن در کشور شد ولی اعتراض برخی معدنکاران را نیز در پی داشته است. از این رو تولیدکنندگان سنگ‌آهن در جلسه‌ای با فولادی‌ها اعلام کردند که حاضرند با کارخانه‌های فولاد قرارداد ببندند به طوری که سنگ‌آهن مورد نیاز فولادی‌ها 30 درصد زیر قیمت جهانی تأمین شود، یعنی قیمت جهانی هر چقدر باشد، سنگ آهن بر مبنای دلار نیما و با تخفیف 30 درصدی در اختیار فولادسازان قرار گیرد ولی آنها هنوز قبول نکردند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • دهقان
    دهقان1398/07/14 - 22:15 پاسخ

    الهی هرکس به دنبال رضایت مردم درامورخانه سازی درخصوص تعادل بازار اهن والات ودیگر مصالح ساختمانی به قیمت مناسب هستندعاقبت بخیر باشند ازدولت محترم عاجزانه تقاضا داریم نظارت بیشتری اعمال نمایند