افزایش قدرت صادراتی تا افق 1404

افزایش قدرت صادراتی تا افق 1404
افزایش قدرت صادراتی تا افق 1404

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، عضو هیات‌مدیره اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران با اشاره به وضعیت بازار و افزایش قیمت فولاد اظهار داشت، علت افزایش قیمت در درجه اول صادرات آن است...

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، عضو هیات‌مدیره اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران با اشاره به وضعیت بازار و افزایش قیمت فولاد اظهار داشت، علت افزایش قیمت در درجه اول صادرات آن است. آهن اسفنجی، میلگرد و ورق موجب شده است مقداری کمبود در بازار ایجاد شود و همین مساله موجب افزایش قیمت این کالا شده است.

موضوع دوم علت افزایش قیمت فولاد به این باز می‌گردد که معاملات دلار، سکه و ارز مقداری مسکوت مانده است؛ بنابراین از آهن و فولاد به‌ عنوان کالای سرمایه ‌گذاری استفاده می‌شود و عده‌ای این محصولات را خرید می‌کنند تا با سود بیشتری به فروش برسانند و در انبارها دپو می‌کنند. اما به‌ دلیل این که مجوز صادرات ندارند و در بازار داخل مجبور هستند به فروش برسانند، دچار نوسان می‌شوند. پیش ‌بینی ها برای چند ماه آینده با در نظر گرفتن شرایط واردات و نرخ ارز احتمالا مانند روز‌های گذشته افزایش می‌یابد و سرمایه‌ گذاران سعی می‌کنند خرید‌های بیشتری را از بورس کالا داشته و با افزایش تقاضا و خرید فضا رقابتی ایجاد کنند.

سال آینده تقریبا همین روند ادامه دار خواهد بود.  به علت اینکه تحریمی که به‌طور ظالمانه تحمیل شد، آهن و فولاد جایگزین نفت گردید و در سال آینده این صادرات ادامه خواهد داشت. درست است که تحریم ها اعمال شده اما صادرات به کشورهای مختلف ادامه دار خواهد بود.
از این رو به نظر می‌آید سال جاری بیش از ۲۷میلیون تن تولید فولاد خواهیم داشت که نسبت به سال قبل که ۲۵ میلیون تن بود، می‌توان گفت حدود ۷ درصد افزایش تولید داشته‌ایم که از میانگین و متوسط معدل در دنیا بالاتر بوده است.

خوشبختانه امروزه علاوه بر تامین نیاز داخل، قدرت صادرات ۱۵ میلیون تن فولاد به وجود آمده است. در افق ۱۴۰۴ قطعا قدرت صادرات حداقل ۲۰ میلیون تن فولاد را خواهیم داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)