افزایش قیمت جهانی فولاد

افزایش قیمت جهانی فولاد
افزایش قیمت جهانی فولاد

آهن پرایس :  رشد قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد در هفته‌های اخیر موجب شد تا زنجیره تولید این صنعت از سنگ‌آهن تا محصولات نهایی رشد نرخ داشته باشند که با توجه به انتظار رشد قیمت‌ها در...

آهن پرایس :  رشد قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد در هفته‌های اخیر موجب شد تا زنجیره تولید این صنعت از سنگ‌آهن تا محصولات نهایی رشد نرخ داشته باشند که با توجه به انتظار رشد قیمت‌ها در کوتاه‌مدت، می‌توان زنجیره فولاد را برنده اصلی رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی در هفته‌های اخیر به‌شمار آورد.

این در حالی است که غالب بازارهای کالایی در جهان با عقبگرد مقطعی یا کاهش شتاب رشد قیمت‌ها همراه شده اما هنوز فولاد از پتانسیل رشد نرخ حداقل در کوتاه‌مدت برخوردار است. عقب‌افتادگی رشد قیمت فولاد در مقایسه با سایر بازارهای کالایی در جهان خود به تنهایی محرکی برای استمرار رشد قیمت‌هاست. اما بازار داخلی هم با رصد این جرقه‌های مستمر قیمتی به رشد تقاضا و افزایش قیمت‌ها متمایل شده که این روند کلی در بورس‌کالا و بازار آزاد قابل‌مشاهده است. در روزهای اخیر قیمت فولاد تقریبا در تمامی بازارهای دنیا روند افزایشی به خود گرفت به‌گونه‌ای که نرخ این محصول در بسیاری از بازارها به رکورد قیمتی خود در ۱۸ ماه اخیر رسید. این افزایش قیمت شامل حال نرخ محصولات مختلف زنجیره فولاد از سنگ‌آهن تا انواع محصولات نهایی می‌شد. 

انتشار پی در پی اخبار موفقیت‌آمیز بودن واکسن‌کرونا و خوش‌بینی به بهبود شرایط اقتصادی کشورهای مختلف باعث شده تا بازار اغلب کامودیتی‌ها وارد فاز افزایشی شود. بازار فولاد نیز از این اخبار بی‌نصیب نمانده و رشد تقاضا برای محصولات مختلف این زنجیره به افزایش بهای این محصولات منجر شده است. البته در این میان برخی حلقه‌های این زنجیره از جمله سنگ‌آهن و ورق‌های فولادی رشد قیمت به‌مراتب بیشتری را تجربه کردند. میزان تقاضا برای اسلب در اروپا نیز رشد قابل‌توجهی داشته است، به‌گونه‌ای ‌که اسلب صادراتی CIS فوب دریای‌سیاه به قیمت ۵۷۰ تا ۵۸۰ دلار به ازای هر تن معامله شده است. در این میان بهای بیلت صادراتی CIS فوب دریای سیاه به رقم ۵۰۳ دلار به ازای هر تن را تجربه می‌کند. 

اگرچه هر دو محصول با افزایش تقاضا و افزایش قیمت مواجه شده‌اند، اما رشد بیشتر تقاضا برای خرید اسلب باعث‌شده تا بهای این محصول افزایش بیشتری داشته باشد. افزایش بیشتر تقاضا برای اسلب نسبت به بیلت به علت قرارگیری در فصل سرد سال است. از آنجا که اسلب ماده اولیه واحدهای تولید ورق بوده و عمده بیلت فولادی به‌منظور تولید مقاطع طویل فولادی به‌کار می‌رود، در فصول سرد که از فعالیت‌های ساخت‌وساز در دنیا کاسته می‌شود، فعالیت‌ بخش فولاد عمدتا بر تولید محصولات صنعتی متمرکز می‌شود. به همین علت در روزهای اخیر بازارهای اروپا رونق بیشتری را در بخش اسلب و ورق نسبت به بیلت و میلگرد تجربه کرده‌اند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)