افزایش قیمت جهانی فولاد

افزایش قیمت جهانی فولاد

براساس پیش‌بینی گلدمن ساکس قیمت آهن آلات در نیمه نخست سال به 135 دلار کاهش خواهد یافت؛ اما قیمت آهن درحال حاضر در مقایسه با مهر سال گذشته افزیش 60 درصدی داشته که علت آن را می‌توان در افزایش تقاضای شرکت‌های چینی دانست...

آهن پرایس: ماه‌ پایانی سال در حالی سپری می‌شود که بازار آهن و فولاد داخلی به شدت آشفته گزارش می‌شود و آنطور که به نظر می‌رسد تلاش کمیته مدیریت بازار هم پس از گذشت چند روز اثرگذار نبوده است؛ چراکه بازار فولاد همچنان با افزایش قیمت شدیدی در کلیه زیرمجموعه‌های بازار گزارش می‌شود.

مسئله دیگری که در چند سال اخیر در بازار فولاد کشور مشاهده می‌شود، موضوع کمبود انرژی و قطعی گاز است که کل زنجیره فولاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. رضا محتشمی پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در همین زمینه اظهار کرد: صنعت فولاد جزو صنایعی است که آسیب‌های زیادی از کمبود انرژی متحمل شده است که تبعات آن دامن بازار ورق را نیز گرفته است.

وی در ادامه افزود: در دو سال آتی ظرفیت جدیدی در زمینه تولید ورق ایجاد خواهد شد که میزان تولید را به حد متعادلی خواهد رساند.

محتشمی‌پور همچنین بیان کرد: زمانی که معاملات بورس کالا بر پایه ال سی و به صورت اعتباری است طبیعتا حجم تقاضا نیز افزایشی می‌شود. وی از افزایش میزان تقاضا در کشور پس از افزایش فاصله نرخ دلار نیمایی و دلار بازار آزاد خبر داد و افزود: براساس آمار در مقایسه با یک سال گذشته ثبت سفارش در یکی از دفاتر تخصصی ما بیش از ده برابر افزایش داشته است.

اوضاع بازار جهانی فولاد در ماه‌های آینده

گزارش‌ها از بازار جهانی نیز حاکی است که با بهبود اوضاع بازار جهانی به خصوص در چین، نرخ سنگ آهن در هفته‌های اخیر افزایشی بوده است به طوری که موجب حذف روسیه و اوکراین که دو صادرکننده بزرگ فولاد هستند، از بازارهای جهانی شده است. این امر در کنار افزایش تقاضای داخلی برای صادرات محصولات فولادی، به افزایش قیمت‌ها در بورس لندن و شانگهای منجر شده است، در کنار این تولیدکنندگانی مانند هند نیز با توجه به افزایش میزان تقاضا در بازار داخلی، از بازار صادرات عقب‌نشینی کرده است.

همانطور که می‌دانیم تولید محصولات فولادی و تداوم آن در گرو منابعی مانند آب و سوخت است. بدیهی است کشورهایی مانند استرالیا، هند، اوکراین و روسیه در زمینه آب کمبود و چالشی ندارند اما نمی‌توان گفت در زمینه نفت و سوخت نیز بدون چالش هستند زیرا کشورهایی که منابع نفتی ندارند به ناچار سوخت مورد نیاز خود را از سایر کشورها تأمین می‌کنند.

به عبارتی می‌توان گفت علت اصلی افزایش قیمت در نیمه دوم سال گذشته میلادی کاهش تقاضای جهانی فولاد بود. در واقع با افزایش میزان تقاضا در فصل زمستان و آغاز فعالیت‌های تولیدکنندگان چینی، آنچه در بازار جهانی اتفاق می‌افتاد انفجار قیمت‌ها بود.

اما نکته‌ای که وجود دارد کاهش نرخ نفت و گاز با پایان یافتن فصل سرما است؛ با وجود این نمی‌توان اطمینان داد که نرخ سوخت در سه ماهه دوم سال نیز روبه کاهش خواهد بود چراکه تلاش اوپک پلاس بر کنترل و تثبیت سقف تولید است، در شرایطی که از سرگیری و بازگشایی فعالیت کارخانه‌های اروپا و ایالات متحده و چین محتمل است.

در کل کاهش قیمت انرژی و سوخت در نیمه اول سال در مقایسه با نیمه دوم سال امری طبیعی است یا دست‌‌کم چالشی در این زمینه در نیمه اول سال وجود ندارد که این امر تولید آهن و افزایش عرضه آن به بازارهای جهانی را در پی خواهد داشت.

براساس پیش‌بینی گلدمن ساکس قیمت آهن آلات در نیمه اول سال به 135 دلار کاهش خواهد یافت؛ اما قیمت آهن درحال حاضر در مقایسه با مهر سال گذشته با افزیش 60 درصدی مواجه است. گلدمن ساکس علت این افزایش تقاضای شرکت‌های چینی می‌داند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت آهن پنجه در پنجه گرانی

اگرچه با بازگشایی بازارهای چین امکان بهبود اوضاع بازار آهن و فولاد وجود دارد اما این وضعیت ثابت نیست و عوامل متعددی برای تغییر وضعیت وجود دارد؛ مواردی مانند افزایش تنش با ایالات متحده بر سر مسائل تجاری، شیوع مجددا کرونا و پرتاپ موشک تایوان به واسطه کره شمالی به دریای ژاپن وضعیت بهبود بازار را ناپایدار می‌کند. زیرا این مسائلی که مطرح شد و موارد دیگری که در عرصه بین‌المللی جاری است مواردی است که روند بازار فولاد جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 2818280 از 5 - 21 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • مهدی
    مهدی 1401/12/07 - 20:24 پاسخ

    داریم چوب قرار دادهای 25 ساله استخراج و حاتم بخشی به چینی ها رو میخوریم...