افزایش نرخ به سود دلالان یا شرکت های فولادی؟

افزایش نرخ به سود دلالان یا شرکت های فولادی؟
افزایش نرخ به سود دلالان یا شرکت های فولادی؟

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، فشار تقاضای محصولات فلزی زمانی با افزایش روبه‌رو شد که این بازار، توانایی اخذ مجوز‌های کافی برای واردات و تامین مواد اولیه مورد نیاز خود را نداشته و کماکان صنایع پایین ‌دست از تامین مواد اولیه مورد نیاز بنگاه تولیدی خود محروم بوده و این رنجی است که به بنگاه‌ ها

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، فشار تقاضای محصولات فلزی زمانی با افزایش روبه‌رو شد که این بازار، توانایی اخذ مجوز‌های کافی برای واردات و تامین مواد اولیه مورد نیاز خود را نداشته و کماکان صنایع پایین ‌دست از تامین مواد اولیه مورد نیاز بنگاه تولیدی خود محروم بوده و این رنجی است که به بنگاه‌ها تحمیل شده است. صنعت فولاد طی هفته‌ های گذشته با روند قیمتی صعودی تندی مواجه شده‌ است؛ به ‌گونه‌ ای که افزایش نرخ‌ها رشد 30 درصدی را به خود دیده و این موضوع عاملی برای تشدید نگرانی صنایع پایین دست شده است.

در واپسین روز‌های معاملاتی سال، التهاب و برخی نوسانات غیر معمول و نوعی تنش به بازار فلزات تحمیل می‌شود و افزایش تقاضای کاذب، بازار فلزات را تحت‌ الشعاع قرار می‌دهد. از سوی دیگر باید توجه داشت که صنایع داخلی مسیری برای داخلی ‌سازی را پیش گرفته ‌اند و بازار مصرفی برخی محصولات مانند ورق فولادی به‌ واسطه تولیدکنندگان بزرگی هم چون خودرویی‌ها و تولید کنندگان لوازم‌ خانگی دستخوش تغییرات و افزایش تقاضا می ‌شود. می‌توان نتیجه گرفت که التهاب تزریق شده به بازار چندان عجیب نیست و شاید تا دستور العملی از سوی سیاست‌ گذار صادر نشود، بازار طبق همین منوال و حتی تا سال آینده با ضعف عرضه‌ ها دست‌ و پنجه نرم کند.

یکی از عوامل افزایش تقاضای کاذب و رشد نرخ‌ ها حضور دلال و سفته‌ باز‌هایی هستند که در تمامی بازار‌ها حضور دارند و سود ناشی از این رشد قیمت ‌ها به جیب دلالان می‌رود اما نباید از این گذشته نیز گذشت که شرکت‌های فولادی در صنایع بالا دستی نیز از رشد نرخ‌ها سود برده و می‌توانند سود آوری بنگاه خود را مثبت کنند.

محصولات فولادی جدید باید با افزایش کیفی تولید خود و پیشروی در خط استاندارد، نیاز بازار داخل را تامین و حتی صادرات را میسر کنند؛ واردات برخی محصولات با ارز نیمایی اصلا برای تولید مقرون ‌به ‌صرفه نبوده و باید داخلی‌ سازی بسیاری از محصولات فولادی برای چرخه بنگاه‌ های پایین‌ دست در داخل کارخانه‌ های فولادی مادر، شکل گیرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)