افسار بازارآهن در دست کیست؟

افسار بازارآهن در دست کیست؟
افسار بازارآهن در دست کیست؟

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، معاون معدنی وزارت صمت اعلام داشت که اگر اختیار فولاد را به ما بدهند یک ماهه قیمت‌ها را معقول می‌کنیم چراکه در شرایط کنونی وزارت صمت هیچ نقش نظارتی و تعیین کننده ای در قیمت زنجیره فولاد ندارد از این روی اگر به شکل کامل...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، معاون معدنی وزارت صمت اعلام داشت که اگر اختیار فولاد را به ما بدهند یک ماهه قیمت‌ها را معقول می‌کنیم چراکه در شرایط کنونی وزارت صمت هیچ نقش نظارتی و تعیین کننده ای در قیمت زنجیره فولاد ندارد از این روی اگر به شکل کامل اختیارات این حوزه به آن سپرده شود قول می‌دهد تا ظرف یک ماه قیمت‌ها را معقول کند؛ چراکه قیمت‌های فعلی محصولات فولادی قابل قبول برای عموم و فعالان بازار نمی باشد.

در ارتباط با افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار و اینکه به چه دلیل چنین اتفاقی افتاده است باید فرآیندی را که طی این مدت رخ داده است روایت کنم. در بخش مواد اولیه برای اینکه شمش تولید شود به آهن اسفنجی نیاز داریم، برای اینکه آهن اسفنجی تأمین شود نیاز به گندله داریم و برای تأمین گندله به کنسانتره و برای کنسانتره به سنگ آهن نیاز دارد. در حال حاضر ایران دهمین تولیدکننده فولاد جهان است به‌گونه‌ای که سال گذشته میزان تولیدات ما ۲۷ میلیون تن بود و در ۴ ماهه امسال با‌ وجود شیوع ویروس کرونا و تحریم میزان تولید فولاد از مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است. بنابراین هیچ کمبودی از حیث میزان فولاد، شمش فولادی و مواد اولیه چون آهن اسفنجی و... نداریم. ضمن اینکه ما بنا به دستور سرپرست وزارت صمت صادرات مواد اولیه مثل آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره و سنگ آهن را به شکلی ممنوع کردیم تا خوراک واحدهای تولیدی داخلی تأمین باشد. اما چرا محصولات فولادی امروز به این شکل و افسار گسیخته در حال افزایش قیمت است، باید برگردیم به اواخر سال گذشته (از ماه بهمن به بعد) که چند عامل ایجاب می‌کرد که افزایش قیمت در محصولات فولادی رخ دهد.

اولین نکته آن افزایش نرخ ارز بود؛ دوم به پایان سال نزدیک می‌شدیم که قطعاً این امر تورم انتظاری ایجاد می‌کرد و سوم اینکه آن زمان موضوع اف‌ای‌تی‌اف مطرح شده بود و تصور همه بر این بود که اگر ایران از این لیست کنار گذاشته شود اوضاع اقتصاد بدتر می‌شود، لذا این موارد دست به دست هم داد تا افزایش قیمت با شیب تند ادامه پیدا کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)