افسارگسیختگی قیمت‌ها در بازار آهن

افسارگسیختگی قیمت‌ها در بازار آهن

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته نیز بازار آهن از تب و تاب نیفتاد و روز گذشته همچنان شاهد افزایش نرخ روزانه آهن‌آلات در کلیه مبادی فروش بودیم، به‌طوری که تنها طی یک روز کلیه محصولات فولادی حدود100 الی 300...

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته نیز بازار آهن از تب و تاب نیفتاد و روز گذشته همچنان شاهد افزایش نرخ روزانه آهن‌آلات در کلیه مبادی فروش بودیم، به‌طوری که تنها طی یک روز کلیه محصولات فولادی حدود 100 الی 300 تومان به طور میانگین افزایش قیمت داشتند.

قیمت دلار نیز که روزهای پرنوسانی را سپری می‌کند با اینکه برای ساعاتی کانال 32 هزار تومانی را لمس کرد و فراتر از آن رفت اما مجددا کمی عقب‌نشینی کرده و به کانال 31 هزار تومانی برگشت، به‌طوری که پایان روز گذشته در بازار آزاد تهران هر دلار آمریکا حدود 31 هزار و 850 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه نرخ آهن‌آلات

باز هم نوسان شارپی که طی دو هفته اخیر آغاز شده بود، روز گذشته نیز تداوم داشت و کلیه زیرمجموعه‌های بازار، به‌طور میانگین در عرض یک روز از 100 الی 300 تومان افزایش قیمت را تجربه کرند.

به گزارش آهن پرایس نوسان ناگهانی ایجاد شده بیش از همه در قیمت میلگرد آجدار مشاهده شد و در بازه زمانی 4 روزه در برخی مبادی فروش افزایش 1000 تومانی داشت. روز گذشته نیز جز چند کارخانه که تغییر قیمت نداشتند، تقریبا کلیه شرکت‌ها از 100 الی 400 تومان قیمت‌ها را افزایش دادند.

به همین ترتیب نرخ روز نبشی و ناودانی نیز از این جو پیروی کرده و در اغلب شرکت‌ها از 100 الی 550 تومان قیمت‌ها را افزایش دادند، با وجود این چند شرکت نیز بدون تغییر اعلام قیمت کردند.

قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی نوسان چندانی نداشت اما در بخش شاخه‌فروشی اکثر شاخه‌های پرفروش حدود 50 الی 100 هزار تومان با افزایش قیمت همراه بودند؛ همچنین بازار پروفیل و انواع لوله‌های داربستی و گازی و... نوسانات متعددی را تجربه کردند، به طوری که چند شرکت ثابت و چند شرکت نیز کاهش قیمت داشت اما به طور کلی غالب مبادی فروش حدود 100 الی 300 تومان افزایش قیمت داشتند.

به همین ترتیب بازار ورق‌ها نیز با افزایش قیمت همراه بود به این صورت که نرخ ورق سیاه، ورق استیل و ... با افزایش 300 تومانی همراه بودند و قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه هم با افزایش 50 الی 200 تومانی اعلام شدند.

آنطور که در روزهای اخیر در بازار آهن و فولاد مشاهده می‌کنیم افسارگسیختگی نرخ اهن‌الات در پی کاهش عرضه هستیم، این امر به‌نوعی کمبود محصولات فولادی را القا می‌کند که نتیجه آن سردرگمی و اضطراب در بخش تقاضا است.

بورس کالای روز گذشته شاهد بالاترین استقبال از محصولات عرضه‌شده بود، به طوری که از حدود 96 هزار تن محصولات فولادی 87 هزار تن آن معامله شد و در جریان این معاملات خرید میلگرد با استقبال بالایی مواجه شد که قیمت آن حدود 5/5 درصد بالاتر از نرخ پایه بود. به همین ترتیب سیگنال معاملات بورس کالا به بازار آزاد نیز ارسال شد که نتیجه آن تداوم افزایش قیمت‌ها بود.

در حالی بازار داخلی آهن و فولاد دچار نوسانات افزایش قیمت‌ها است که بازارهای جهانی و صادراتی ثبات و حتی کاهش قیمت را تجربه می‌کنند و یکی از دلایل آن نیز کاهش قابل توجه میزان عرضه در بورس کالا است.

بازار آهن در شرایطی دچار التهاب است که سایر بازارها از جمله بازار ارز نیز اوضاع چندان مطلوبی ندارد و در حوزه سیاست نیز دچار مشکلاتی با غرب هستیم که همه این‌ها آشفتگی اوضاع و هرج و مرج داخلی را دوچندان می‌کند.

براساس گزارش‌های موجود با تخفیفاتی که روسیه بر روی محصولات فولادی خود ارائه می‌کند و همچنین کاهش تقاضای جهانی، شمش صادراتی ایران علاه‌بر کاهش تقاضا با کاهش قیمت نیز مواجه است به طوری که نرخ آن به کمتر از 550 دلار نیز رسیده و عرضه محصولات فولادی درحالی به یک‌سوم حجم متعارف آن کاهش یافته است که هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت آهن با کاهش عرضه

به عنوان مثال میلگرد نیشابور درحالی 18 هزار و 300 تومان در بازار داخلی قیمت‌گذاری شده است که نرخ آن در بورس کالا که در شرایط فعلی اوضاع آشفته و متشنجی دارد، حدود 18 هزار و 100 تومان معامله شد که گویا نرخ آن بر مبنای شمش 670 دلاری تعیین شده است. با این حساب می‌توان گفت 1000 دلار در هر تن گران‌تر فروخته می‌شود.

به هر حال بنابر شواهد بازار آهن و فولاد داخلی از مؤلفه‌ها و پارامترهای تنظیم بازار پیروی نمی‌کند که همین امر به آشفتگی و هرج و مرج در این روزها منجر شده و متقاضیان را نیز مستأصل و بلاتکلیف کرده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)