التهابات بازار عامل رشد نرخ آهن

التهابات بازار عامل رشد نرخ آهن

آهن پرایس : با توجه به احتمال تداوم رشد قیمت محصولات فولادی منطقه CIS حداقل در یک هفته آینده، تلاش نوردکاران برای جبران فاصله کاهش‌یافته نرخ میلگرد و شمش و همچنین پررنگ‌تر شدن حضور تقاضای سرمایه‌ای در این روزهای ملتهب بازار آزاد آهن...

آهن پرایس : با توجه به احتمال تداوم رشد قیمت محصولات فولادی منطقه CIS حداقل در یک هفته آینده، تلاش نوردکاران برای جبران فاصله کاهش‌یافته نرخ میلگرد و شمش و همچنین پررنگ‌تر شدن حضور تقاضای سرمایه‌ای در این روزهای ملتهب بازار آزاد آهن، احتمال تداوم رشد قیمت آهن کیلویی ادامه دارد. گرچه با توجه به رکود نسبی معاملات محصولات فولادی در روزهای پایانی این هفته و شرایط کلی رکودی حاکم بر بازار، به نظر می‌رسد شتاب این رشد از این هفته کمتر باشد.

به گزارش آهن پرایس، این هفته که به نوعی با دومین هفته اجرای شیوه‌نامه جدید دولت در بورس کالا مصادف بود، قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد نیز با وجود نوسان اندک نرخ ارز در طول هفته، با شتاب تندی افزایش یافت؛ به نحوی که با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده شاهد رشد بیش از 1040 تومانی متوسط نرخ میلگرد 14 آجدار، افزایش حدودا 620 تومانی میانگین قیمت انواع نبشی، صعود بیش از 1100 تومانی متوسط نرخ تیرآهن 14 کیلویی، رشد بیش از 2150 تومانی میانگین قیمت انواع پروفیل (پروفیل‌های با ضخامت 2 تا 4 و قوطی‌های ستونی) و افزایش حدودا 1380 تومانی متوسط نرخ شمش القایی در بازار آزاد در هفت روز گذشته بودیم. 

مهمترین علت رشد پرشتاب نرخ محصولات فولادی در هفته اخیر نیز تداوم التهابات بازار آزاد ناشی از اجرای شیوه‌نامه جدید دولت در بورس کالا بود. نکته مهم در این میان آن است که نوع در نظر گرفته شدن قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا براساس شیوه‌نامه جدید، ناگهان باعث شد که اختلاف میان قیمت پایه شمش و میلگرد در بورس کالا به حدود 3.2 درصد کاهش پیدا کند و اختلاف نرخ کشف‎شده آنها در هفته اول اجرای شیوه‌نامه نیز تا اندازه حدود 4.5 درصد کم شود. 

نکته دیگر نیز آن است که اصولا نبود متولی قاطع در بازار فولاد کشور باعث شده است که بازار آزاد آهن با کوچکترین تلنگری به هم بریزد. در این شرایط، اجرای نابهنگام شیوه‌نامه جدید دولت در بورس کالا، باعث بالا گرفتن تب التهابات بازارآهن در دوهفته اخیر شده وهمان‌طور که در ماه‌های اخیر مشاهده کرده‌ایم، وقتی بازار دچار چنین درجه‌ای از التهاب می‌شود، همیشه افرادی هستند که با دامن زدن به هیجانات موجود مانع کاهش قیمت‌ها می‌شوند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)