ایجاد اقتصاد آزاد در بازار

ایجاد اقتصاد آزاد در بازار
ایجاد اقتصاد آزاد در بازار

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت اخبار بازار آهن، بسیاری از اقتصاددانان و تحلیلگران بازار آهن بر این باورند که یکی از اصلی‌ترین راه‌‌ حل ‌های مشکلات اقتصادی کشور ایجاد اقتصاد آزاد و بهره‌گیری از آن است. در این اقتصاد قیمت‌ ها توسط عرضه و تقاضا و عوامل بازار تعیین ...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت اخبار بازار آهن، بسیاری از اقتصاددانان و تحلیلگران بازار آهن بر این باورند که یکی از اصلی‌ترین راه‌‌ حل ‌های مشکلات اقتصادی کشور ایجاد اقتصاد آزاد و بهره‌گیری از آن است. در این اقتصاد قیمت‌ ها توسط عرضه و تقاضا و عوامل بازار تعیین می‌شود و به همین دلیل تولید‌کنندگان برای ارتقای کیفی محصولاتشان و افزایش قدرت رقابت در بازار تلاش می‌کنند و همین مساله به بهبود کیفی محصولات و کاهش قیمت آنها کمک می‌کند.

 شایان ذکر است در چنین شرایطی اقتصاد بسیار شفاف عمل می کند و این مساله به ارتقای راندمان آن کمک می‌ نماید. اگر با بخش‌خصوصی در رابطه با مشکلات آنها در حوزه تولید و صادرات صحبت کنیم، تقریبا در یک نکته اتفاق نظر وجود دارد و آن هم عدم دخالت دولت در بازار است. اتفاقی که در صورت تحقق می‌تواند ضمن جلو گیری از ایجاد رانت، شرایط را به سمت کیفی ‌سازی پیش ببرد محدود کردن محل انجام معاملات به بورس کالا هم باعث ایجاد بازار سیاه شده است. در واقع باید محل‌ های عرضه و تقاضای مختلفی وجود داشته باشد در غیر این صورت نوعی انحصار ایجاد می‌ شود. 

قیمت در اقتصاد یک نشانه است نه یک هدف. متاسفانه روند صنعت آهن و فولاد و سایر صنایع به سمتی رفته که به‌ جای افزایش تولید و اشتغال به سمت هدف‌ گذاری قیمتی رفته است. از این رو در حالی‌که در بازار آزاد هم متقاضی و هم عرضه‌ کننده در قیمت تعادلی راضی خواهند بود و بر خلاف تصورات مسوولان این‌ گونه نیست که اگر بازار را به عرضه و تقاضا بسپاریم، قیمت ‌ها بی‌ رویه رشد کنند.

بنابر این راه حلی که میتواند به این معضل بزرگ کمک شایانی داشته باشد، تشویق سرمایه‌گذاری، ایجاد تعرفه‌ های پلکانی واردات کالا، ایجاد مشوق‌های صادرات، آزاد‌ سازی قیمت و حرکت به سمت شفاف‌ سازی از مهم‌ ترین راهبرد های جهش تولید هستند که متاسفانه در این مسیر شاهد اقدام مسئولان نیستیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)