بازار آهن الات هفته اول اسفند را چگونه گذراند؟

بازار آهن الات هفته اول اسفند را چگونه گذراند؟
بازار آهن الات هفته اول اسفند را چگونه گذراند؟

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار آهن، در هفته گذشته قیمت شمش روند ارامی را طی کرد. قیمت شمش سایز 150 میلیمتر، در روز شنبه 22100 ریال و سایز 125 میلیمتر آن با قیمت 22000 ریال خرید و فروش شد. اما روز چهار شنبه قیمت ها کاهش ناگهانی پیدا کرد بطوری که فروشندگان عقب نشینی کرده و اقدام به اعلام قیمت نکردند. این کاهش قیمت پس از فروش اسلب در بورس رخ داد. روز چهارشنبه قیمت شمش سایز

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار آهن، در هفته گذشته قیمت شمش روند ارامی را طی کرد. قیمت شمش سایز 150 میلیمتر، در روز شنبه 22100 ریال و سایز 125 میلیمتر آن با قیمت 22000 ریال خرید و فروش شد. اما روز چهار شنبه قیمت ها کاهش ناگهانی پیدا کرد بطوری که فروشندگان عقب نشینی کرده و اقدام به اعلام قیمت نکردند. این کاهش قیمت پس از فروش اسلب در بورس رخ داد. روز چهارشنبه قیمت شمش سایز 150 میلیمتر بطور میانگین 21900 و سایز 125 میلیمتر 21700 ریال اعلام شد. پس از این اتفاق، نگرانی ها برای میلگرد افزایش یافت. چراکه بازار مقاطع در رکود بسر می برد و تقاضای واقعی در آن وجود نداشت، اما این وضعیت نا پایدار بود. قیمت شمش تا رسیدن به بازار جهانی حداقل 2000 ریال فاصله دارد و باید این فاصله را پر کند.

با محدود شدن آهن اسفنجی طی هفته گذشته، بسیاری از کارخانه های تولید کننده شمش که ظرفیت تولید زیر 500 هزار تن دارند، متوقف شدند. به همین دلیل عرضه شمش به شدت محدود شد و این محدودیت همچنان پا بر جاست. کارخانه های بزرگی همچون فولاد مبارکه و چادرملو بیشتر مصرف آهن اسفنجی را دارند و همین امر موجب می شود تا ظرفیتی برای کارخانه های کوچک تر باقی نماند. این موضوع برای گندله هم وجود دارد. میزان عرضه گندله در دوماه پایانی سال با کمبود مواجه است. معضل حمل و نقل هم که همیشه وجود داشته و در این شرایط بیشتر شده است.

توقف تولید شمش توسط تولیدکننده های کوچک

این موضوعات در آینده بر روی اهن اسفنجی نیز تاثیر گذار خواهد بود و موجب افزایش قیمت اهن اسفنجی خواهد شد. طی ماه های آینده این روند از ریشه شدید تر خواهد شد. شمش 2200 تومانی امروز بر مبنای آهن اسفنجی 1000 تومانی تولید شده است. با افزایش قیمت شمش و بالا رفتن قیمت آهن اسفنجی به 1100 تا 1150 تومان دوباره شمش باید هر کیلو حداقل 100 تومان بالا برود تا همین حاشیه سود برای تولیدکننده شمش تکرار شود. این مشکلات تنها در دو صورت حل خواهد شد. راه اول توقف صادرات می باشد و راه حل دوم توقف تولید شمش توسط تولید کننده های کوچک می باشد. چراکه باعث افزایش عرضه آهن اسفنجی به واحد های فعال می شود.

راه حل اول تقریبا طی سه ماه اینده غیر قابل اجراست چراکه قیمت سنگ آهن بر پایه 75 دلار به بالا می باشد و تقاضای چین نیز همچنان ادامه دارد. توقف صادرات چین به امریکا هم بر روی صادرات ما اثر گذار نخواهد بود زیرا ما تفاوت قیمت را با نرخ ارز تا پایان سال آینده جبران شده می بینیم.

اما راه دوم در صورتی قابل اجرا می باشد که حجم شمش خارج شده از تولید بسیار بیشتر از افزایش صادرات باشد. چنانچه بر فرض در طول یکسال یک میلیون تن از ظرفیت تولید شمش صادر نگردد آن وقت باید به ثبات قیمت آهن اسفنجی امیدوار بود.

در هر حال تا پایان فروردین ماه با افزایش میزان صادرات، قیمت ها صعودی خواهد بود باید فاصله قیمت شمش در بازار داخلی  با بازار جهانی پر شود بنابراین راهی جز بالا رفتن قیمت شمش در بازار داخلی وجود ندارد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)