بازار آهن در چنگال تورم

بازار آهن در چنگال تورم

به عقیده کارشناسان با توجه به عدم اطمینان به سیاست‌های ارزی دولت، تشدید خرید هیجانی در اغلب بازارها، نبود راهکار کارشناسی شده و درست برای اصلاح امور در کنار سایر عوامل اثرگذار، نمی‌توان انتظار اصلاح قیمت‌ داشت...

آهن پرایس: گزارش‌ها از اوضاع بازار آهن و فولاد در نیمه هفته حاکی است که روند افزایشی قیمت آهن‌آلات همچنان تداوم داشت و بسیاری از مبادی فروش نرخ محصولات خود را حدود 1000 الی 2000 تومان افزایش دادند اما در این بین به طور جسته و گریخته در شماری از کارخانه‌ها ثبات قیمت نیز مشهود بود.

روز گذشته بازار ارز همچنان در نوسان بود به این صورت که تحت تأثیر روانی برخی اخبار قیمت دلار کمی عقب‌نشینی کرد و به کانال 56 هزار تومانی رسید اما این کاهش دوام چندانی نداشت و با نزدیک شدن به پایان روز مجددا افزایشی شد به طوری که در پایان روز روی 58 هزار و 650 تومان بسته شد.

بررسی روند نوسانات قیمت آهن

تداوم روند افزایشی نرخ میلگرد آجدار روز گذشته در عمده شرکت‌ها 500 الی 1500 تومان اعلام شد و شماری نیز به اصلاح 200 الی 1500 تومانی قیمت‌ها اقدام کردند و برخی نیز تغییر قیمت نداشتند.

کف نرخ میلگرد روز گذشته در برخی از کارخانه‌ها حدود 31 هزار تومان اعلام شد و سقف قیمتی در برخی کارخانه‌ها 32 هزار و 500 تومان گزارش شد و قیمت متوسط این محصول هم 31 هزار و 200 تومان برآورد شد. شنیده‌ها حاکی است که برخی مبادی فروش به زیرفروشی اقدام کردند که این امر منجر به چند نرخی شدن این محصول شده است؛ مثلا میلگردی که 32 هزار و 500 تومان اعلام می‌شود را به قیمت 30 هزار تومان معامله می‌کنند.

قیمت ورق سیاه در تعدادی از کارخانه‌ها با افزایش 200 الی 1000 تومانی همراه بود و چند کارخانه نیز قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند؛ قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم بین 500 الی 2 هزار تومان افزایش قیمت داشتند.

افزایش قیمت تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی همچنان به قوت خود باقی بود و هر شاخه حدود 100 الی 600 هزار تومان افزایش قیمت داشت اما اصلاح نسبی در برخی سایزها هم مشاهده شد.

قیمت روز نبشی، ناودانی و سپری در عمده شرکت‌ها روز گذشته با ثبات قیمت همراه بودند ولی افزایش 300 تومانی هم قابل مشاهده بود. قیمت روز قوطی پروفیل نیز در اکثر کارخانه‌ها افزایش 2 هزار تومانی داشت و قیمت لوله صنعتی، داربستی و مبلی و ... نیز در شماری از کارخانه حدود 2 هزار تومان افزایش قیمت داشت.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالا نیز حاکی است که نرخ شمش داخلی در بازار حدود 25 هزار و 200 تومان یا 23 هزار و 120 تومان برآورد شد که بیانگر کاهش 3 هزار و 300 تومانی قیمت این محصول است.

همچنین قیمت آهن اسفنجی در بورس کالای هفته جاری حدود 14 هزار و 600 تومان اعلام شد که با در نظر گرفتن ضریب 56/5 درصدی از نرخ 25 هزار و 840 تومانی شمش خبر می‌دهد که با قیمت 26 هزار تومانی شمش در بازار روز گذشته تناسب داشت اما از آنجایی که نرخ شمش در بورس کالای گذشته با اصلاح قیمت همراه بود شاخص 23 هزار تومانی شمش دیروز قابل انتظار بود.

روز گذشته نرخ شمش که حدود 25 هزار تومان اعلام شد استقبال چندانی نداشت و این نرخ با احتساب مثبت 11 درصد از نرخ 28 هزار تومانی میلگرد خبر می‌دهد که حکایت از خالی کردن زیرپای میلگرد در کانال 30 الی 32 هزار تومانی دارد.

زیرا به نظر می‌رسید با توجه به نرخ شمش بورسی که حدود 23 هزار و 550 تومان قیمت داشت نرخ کمتری برای میلگرد رقم بخورد و به حدود 26 الی 27 هزار تومان برسد.

اما به نظر می‌رسد تحت تأثیر تصمیمات بازارساز و سیگنال‌های منفی مختلف بازار آهن تا حدودی راه خود را از التهبات بازار ارز جدا کند، اگرچه برگشت دلار از کانال 60 هزار تومانی مزیدی بر جو روانی حاکم بر بازار است.

با این اوصاف به نظر می‌رسد اگر دلار در کانال‌های کمتر از 60 هزار تومان باقی بماند با توجه فضای روانی منفی در بازار و تصمیمات اتخاذ شده جهت کنترل التهابات و نوسانات توسط بازارساز، این بازار بر مبنای معاملات شمش اصلاح شود.

حال با در نظر گرفتن معاملا بورس کالای روز گذشته و میانگین نرخ شمش احتمالا فردا محصولات عرضه شده به ویژه میلگرد و تیرآهن با استقبال خوبی مواجه شوند.

گفتنی است عرضه شمش در بورس کالای روز گذشته 146 هزار تن اعلام شد که نشان از افزایش حجم عرضه این محصول دارد اما با وجود این روند صعودی قیمت‌ها متوقف نشد و نرخ پایه هرکیلوگرم از این محصول حدود 20 هزار تومان تعیین شد که افزایش 2 هزار و 500 تومانی را ثبت کرد.

رشد 27 درصدی تقاضای این محصول به نسبت حجم عرضه و با در نظر گرفتن نرخ نهایی، مالیات بر ارزش افزوده، کارمزد ارکان بورس و ... نرخ این محصول را به 22 هزار تومان رساند. حال با توجه به تداوم روند صعودی نرخ دلار و نوسانات ناپایدار بازار ارز، بازار آهن نیز همسو با این بازار میل به افزایش قیمت‌ها دارد.

از سوی دیگر با توجه به جهش نرخ محصولات فولادی در هفته‌های اخیر تجار هم به افزایش قیمت‌ها تمایل بیشتری داشته و قصد تکمیل ظرفیت انبارهای خود را دارند؛ به عبارتی می‌توان گفت تورم روزافزون کشور و قیمت‌های ناپایدار به نوعی ذهنیت تداوم افزایش قیمت‌ها در سال آینده توسط تولیدکنندگان را به فعالان بازار می‌دهد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نوسانات ناپایدار بازار آهن

با همه اینها نمی‌توان با اطمینان نوسانات بازار آهن و سایر بازارها را پیش‌بینی کرد زیرا راه‌کارهایی هم که برای کنترل بازار پیشنهاد داده می‌شود موقتی بوده و نیاز است مشکلات اقتصادی کشور در سطح کلان بررسی و اصلاح شود. با این اوصاف و با در نظر گرفتن کلیه عوامل مؤثر در بازار آهن نمی‌توان انتظار اصلاح یا ثبات قیمت در هیچ بازاری را در آینده نزدیک داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • بی نام
    بی نام 1401/12/14 - 08:36 پاسخ

    دلال بازی هست

  • ثقفی
    ثقفی1401/12/09 - 12:11 پاسخ

    سلام خسته نباشی پس با این وجود ینی قیمت آهن آلات حالا حالاها قرار نیست بیاد پایین!؟