بازار آهن گرفتار رکود نسبی

بازار آهن گرفتار رکود نسبی
بازار آهن گرفتار رکود نسبی

آهن پرایس: براساس آمار قیمت روز آهن آلات در پایان هفته گذشته به طور عمده با ثبات نسبی همراه بود و محصولات عرضه شده تغییر قیمت چندانی نداشتند. بازار ارز نیز پس از جهش قیمتی محسوس، با برگشت به کانال 30 هزار تومانی پایان هفته را بدون نوسان سپری کرد به طوری که در بازار آزاد هر دلار...

آهن پرایس: براساس آمار قیمت روز آهن آلات در پایان هفته گذشته به طور عمده با ثبات نسبی همراه بود و محصولات عرضه شده تغییر قیمت چندانی نداشتند. بازار ارز نیز پس از جهش قیمتی محسوس، با برگشت به کانال 30 هزار تومانی پایان هفته را بدون نوسان سپری کرد به طوری که در بازار آزاد هر دلار آمریکا به قیمت 30 هزار و 750 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن

اگرچه نوسانات نرخ دلار اثربخشی خود را در بازار آهن و فولاد از دست داده است اما پایان هفته گذشته با آرامش در این دو بازار گذشت و نوسانات چندانی مشاهده نشد. آنطور که انتظار می‌رفت قیمت روز میلگرد در غالب مبادی فروش بدون تغییر بود و تنها چند شرکت با نوسانات جزئی کاهشی محصولات خود را عرضه کردند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات قیمت آهن در بازار بی‌رمق

قیمت نبشی و ناودانی نیز در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد و تنها یک شرکت با 100 تومان کاهش اعلام قیمت کرد. قیمت روز تیرآهن نیز هم در بخش کیلوفروشی و هم در بخش شاخه‌فروشی ثابت بود و تنها کاهش جزئی در چند شرکت مشاهده شد.

قیمت پروفیل‌ها و انواع لوله نیز مانند سایر محصولات فولادی در غالب شرکت‌ها تقریبا ثابت بود و تغییر قیمت چندانی مشاهده نشد و به طور کلی آرامش نسبی در بازار آهن حاکم بود.

گویا این ثبات قیمت آهن در پی انتظار فروشندگان و عرضه‌کنندگان برای مشخص شدن نتایج مذارکات وین شکل گرفته است. آنچه از مذاکرات برجام به گوش می‌رسد حاکی از این است که به گفته رویترز پس از انتقاد طرف‌های مذاکره‌کننده به متن پیشنهادی ایران در دور اخیر مذاکرات، ایران به دلیل فشارهای وارده از جانب چین و روسیه بازگشت به پیش‌نویس‌های مذاکرات 6 ماه گذشته را پذیرفته است.

 این در حالی است که خبرگزاری ایرنا می‌گوید علی باقری رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران چنین ادعایی را رد کرده و گفته است بر سر مذاکرات دور‌ه‌های پیشین توافقی صورت نگرفته و جای مذاکره دارد و هیچ تجدیدنظری در موضع ایران نبوده و پیش‌نویس‌های پیشنهادی پیشین هم پس گرفته نشده است.

همچنین مطابق اخبار موجود به نقل از یکی از مقامات اتحادیه اروپا برگزاری مذاکرات در مسیر منطقی خود درحال پیشروی است اما هفت الی هشت نکته سیاسی مهم وجود دارد که باید مورد بحث قرارگرفته و حل و فصل شوند.

همانطور که در تحلیل‌های پییشن نیز گفته شد اگرچه گره زدن نتایج مذاکرات وین به مسائل اقتصادی کشور نادرست است اما غالب فعلان زنجیره فولاد و سایر بازارها منتظر اخبار جدید از روند مذاکرات هستند تا مطابق با آن تغییرات لازم را اعمال کنند.

فارغ از نتایج مثبت یا منفی این نشست‌ها، کاهش تورم روزافزون در کشور ما نیازمند تدابیر اندیشمندانه و کارشناسی‌شده است و درصورت لغو تحریم‌ها نیز شاید گشایش مختصری ایجاد شود ولی در طولانی‌مدت پاسخگو نخواهد بود و راه‌حل مشکلات اساسی کشور در دست مذاکرات نیست.

معیار نامشخص تعیین قیمت محصولات

به گزارش آهن پرایس، به دنبال انتقاد تولیدکنندگان محصولات فولادی از عملکرد وزیر صمت و بورس کالا در تعیین قیمت این محصولات، محمدرضا صادقی معاون بازرگانی گروه ملی صنعت فولاد ایران در این زمینه اظهار کرد: شیوه مشخصی برای تعیین قیمت محصولات وجود ندارد و هر بار ملاک قیمت‌گذاری‌های بورس تغییر می‌کند. پیش از این براساس قیمت‌های منطقه CIS و فوب خلیج فارس قیمت‌گذاری صورت می‌گرفت اما درحال حاضر گویا ملاک و معیار مشخصی وجود ندارد.

وی افزود: عرضه 3 هزار تنی تیرآهن گروه صنعتی فولاد ملی در بورس کالا با رقابت چندانی مواجه نشد و مورد معامله قرار نگرفت بر همین اساس اگر در هفته جاری نیز عرضه شود همان شرایط عرضه پیشین برای این محصول پیش‌بینی می‌شود و به عبارتی دیگر قیمت تیرآهن کاهش می‌یابد.

ظاهرا عرضه‌کنندگان نحوه تعیین قیمت محصولات را به بورس کالا واگذار کرده‌اند و در صورت بروز مسئله‌ای غیر از ابلاغیه‌های جدید و خلق‌الساعه، تولیدکنندگان دچار مشکل خواهند شد و وزارت صمت نیز پاسخ درخوری برای این مشکلات نخواهد داشت.

همچنین کریم رحیمی رئیس انجمن فولاد آذربایجان در نشستی که توسط 5 تشکل زنجیره فولاد در نمایشگاه متافو برگزار شد، ابراز کرد: هر تصمیمی که در جهت تنظیم و توازن بازار فولاد صورت می‌گیرد باید با مشارکت همه فعالان این زنجیره باشد نه اینکه بدون درنظر گرفتن نظرات آنها در پشت درهای بسته تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: تصمیمات خلق‌الساعه که بدون در نظر گرفتن پیشنهادات همه واحدهای فعال اتخاذ می‌شود ممکن است برنامه‌یزی و اهداف سالیانه تولیدکنندگان را از بین ببرد و هر سیاستی که در نظر گرفته می‌شود باید منافع کل واحدهای زنجیره را دربربگیرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)