بازار آهن گرفتار عدم تقاضا

بازار آهن گرفتار عدم تقاضا
بازار آهن گرفتار عدم تقاضا

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روز آهن آلات در بسیاری از مبادی فروش ثابت اعلام شد اما افزایش نسبی در معدودی از شرکت‌ها نیز مشهود بود، ولی به طور کلی تحرک چشمگیری در بازار آهن مشاهده نشد و غالب قیمت‌ها رو به ثبات بود...

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روز آهن آلات در بسیاری از مبادی فروش ثابت اعلام شد اما افزایش نسبی در معدودی از شرکت‌ها نیز مشهود بود، ولی به طور کلی تحرک چشمگیری در بازار آهن مشاهده نشد و غالب قیمت‌ها رو به ثبات بود.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن روز نسبتا آرامی را سپری کرد، به این صورت که قیمت دلار نوسان خاصی نداشت و در همان کانال 26 هزار تومانی باقی ماند. پایان روز گذشته نیز هر دلار آمریکا در بازار آزاد به نرخ 26 هزار و 220 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با تحرک جزئی که روز سه‌شنبه در بازار آهن ایجاد شد انتظار می‌رفت نرخ آهن نیز روز گذشته افزایشی شود اما جز در شمار کمی از شرکت‌ها نوسان چندانی مشاهده نشد و آهن‌فروشان تمایل بیشتری به تثبیت نرخ محصولات داشتند.

از میان همه مقاطع فولادی، قیمت میلگرد آجدار نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که نیمی از مبادی فروش ثبات قیمت داشتند و تعدادی نیز به افزایش 50 الی 150 تومانی محصولات اقدام کردند. البته یکی از شرکت‌ها با کاهش 50 تومانی اعلام قیمت کرد.

قیمت روز تیرآهن عمدتا ثابت اعلام شد اما برخی نوسانات نیز در بازار مشهود بود، به طوری که در بخش کیلوفروشی افزایش 50 الی 100 تومانی اعلام شد و در بخش شاخه‌فروشی نیز برخی شاخه‌های پرفروش ذوب اهن اصفهان با 5 الی 40 هزار تومان افزایش قیمت عرضه شد.

این در حالی است که قیمت نبشی و ناودانی ایرانی در تمام مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود همچنین انواع لوله‌ها و قیمت روز پروفیل نیز در کنار ثبات نسبی در برخی مبادی افزایش 100 الی 200 تومانی را تجربه کرد.

قیمت روز ورق سیاه نیز با افزایش 200 الی 300 تومانی اعلام شد این درحالی که است انواع ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی تمایل بیشتری به ثبات قیمت داشتند.

با توجه به تحرکی که در بازار آهن به واسطه بورس کالا ایجاد شد انتظار می‌رفت روز گذشته نیز نوسانات افزایشی ادامه‌دار باشد اما افزایش قیمت‌ها چندان چشمگیر نبود. یکی از دلایلی که می‌توان به آن اشاره کرد میزان معاملات محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالا بود.

به این صورت که به دلیل تقاضای ضعیف تنها 496 هزار و 709 تن از محصولات عرضه شده به فروش رسید و تعدادی از محصولات نیز به تابلو راه پیدا نکرد و این تقاضای ضعیف در بورس کالا در بازار آزاد نیز مشاهده شد.

گفتنی است به‌رغم عدم استقبال مطلوب از محصولات عرضه شده در بورس کالا، نرخ میلگرد آجدار با کمی افزایش به بالای 14 هزار تومان رسید و ممکن است این امر زمینه‌ای برای افزایش قیمت میلگرد در بازار آزاد باشد.

شایان ذکر است تاریخ عرضه برخی محصولات در هفته آتی به دلیل تعطیلی روز سه‌شنبه تغییر خواهد کرد. به این صورت که انوع ورق‌ها جز فولاد مبارکه، روز چهارشنبه و شمش تختال و شمش بلوم روز دوشنبه عرضه خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آهن‌فروشان در صدد افزایش قیمت‌ها

به گزارش آهن پرایس، به‎ رغم اینکه بازار غالبا ثابت است و در برخی مواقع افزایشی می‌شود اما مشکلات حل‌نشده بازار آهن از جمله عدم متقاضی مصرف و نبود نقدینگی، به رکود و کسادی بازار آهن منجر می‌شود.

با وجود این احتمال می‌رود در قیمت امروز آهن الات نیز نوسانات چشمگیری رخ ندهد و بازار آرامی را پیش‎رو داشته باشیم.

کاهش نرخ ورق با عرضه تلفیقی

کاهش نقدینگی و عدم گردش پول در بازار و همچنین انتظار برای مشخص شدن نتایج مذاکرات وین از مانع از خرید مصرفی و سرمایه‌ای شد به همین جهت امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو معتقد است همین امر به کاهش قیمت ورق منجر شد.

صباغ اظهار کرد: عرضه تلفیقی ورق مبارکه با ورق صادراتی در بورس کالا عامل اصلی کاهش قیمت ورق است و کاهش نرخ ورق چین مانع از رشد قیمت این محصول در بازارهای داخلی شد.

وی بازار ورق را یکی از چالشی‌ترین بازارها دانست و بیان کرد: تصویب طرح عرضه تلفیقی ورق در آذرماه کمبودهای موجود در بازار را جبران کرد و به کاهش تدریجی نرخ این محصول منجر شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)