بازار فولاد چشم انتظار نتایج وین

بازار فولاد چشم انتظار نتایج وین
بازار فولاد چشم انتظار نتایج وین

آهن پرایس: مدت زمان طولانی است که بازار آهن و فولاد چشم انتظار نتایج مذاکرات برجام است و پس از این مرحله می توانیم منتظر تغییر در بازار فولاد و آهن باشیم، بازار رکودی فولاد و آهن و قیمت محصولاتی...

آهن پرایس: مدت زمان طولانی است که بازار آهن و فولاد چشم انتظار نتایج مذاکرات برجام است و پس از این مرحله می توانیم منتظر تغییر در بازار فولاد و آهن باشیم، بازار رکودی فولاد و آهن و قیمت محصولاتی چون شمش، بیلت و میلگرد و تیرآهن و هاش و ورق گالوانیزه به شدت به نتایج مذاکرات وین و همچنین سیاست های کشورهای قدرت وابسته شده است. 

محمدرضا هوشمند یکی از فعالان صنعت فولاد معتقد است : با توجه به تحریم ایران، چنانچه مذاکرات برجام به نتایج مطلوب برسد آنگاه می توانیم منتظر باشیم تا تحریم ها برداشته شود و در پی لغو تحریم ها شرایط راحت شود و در نتیجه کاهش قیمت دلار که باعث کاهش قیمت سایر محصولات می گردد. 

ایشان افزود: چنانچه سناریو چیده شده آنچنان که باید پیش رود بلاشک یکی از اتفاقات بسیار مثبت کاهش قیمت دلار و پس از آن کاهش قیمت محصولات زنجیره فولاد خواهد بود و پس از آن سرمایه گذاری ها در صنایع معدنی و مسکن دوباره وارد چرخه و پر رونق خواهد شد که این اتفاق مازاد تولیدات فولادی را به سوی خود جذب خواهد کرد.  

ثبات بازار فولاد در شروع سال میلادی 

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران اظهار داشت : قیمت محصولات فولادی تولیدات داخلی و همچنین محصولات وارداتی در سال 2022 به یک ثبات نسبی خواهند رسید و در طی یک سری رویش و ریزش های قیمتی به تعادل و ثبات خواهند رسید. 

آنوش رحام افزود: بازارهای جهانی نیازمند یک اتفاق یا رویداد جدید است تا تغییر جهت چشمگیر داشته باشد فرضا چنانچه کرونا به طور کامل پایان یابد آنگاه بازارهای جهانی افزایش یا کاهش قیمت را اعمال خواهند کرد.

ایشان معتقد است که سویه های جدید امیکرون یکی از عواملی است که بازار جهانی را ثابت نگه داشت همانطور که مشاهده می شود نیز همچنان کمبود تقاضا و کاهش قیمت ها در بازار حاکم است بنابراین می توان اظهار داشت سیر قیمتی موجود در سال 2020 در نیمه اول سال 2022 نیز ادامه خواهد داشت. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت فولاد در هفته پایانی دی

بهرام سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نظری متفاوت با آنوش رحام دارد و اظهار میدارد: قیمت محصولات فولادی در سال آتی افزایشی خواهد بود هر چند که این افزایش چندان محسوس نباشد اما بلاشک ریزشی یا کاهشی نخواهد بود و دو دلیل برای آن عنوان کرد: اول اینکه پایان بحران کرونا باعث آغاز فعالیت های عمرانی و ساخت و ساز و همچنین بازگشت زندگی به شرایط عادی خواهد شد که مانع از کاهش قیمت محصولات فولادی می شود.

دومین دلیل اینکه با توجه به سیاست کشور چین که میزان تولید محصولات فولادی چین یک میلیارد تن در سال است و اعلام شده است که که طی سال آتی 10 درصد از حجم تولیدات فولادی را خواهد کاست که این کاهش یکباره 100 میلیون تنی محصولات فولادی چین منجر به تقویت بازار خواهد شد و پس از آن منجر به افزایش قیمت ها می گردد. 

 مذاکرات امریکا و بریتانیا

مذاکرات امریکا و بریتانیا در جهت حل مناقشه فولاد برگزار خواهد شد البته زمان این مذاکرات مشخص نشده است اما بر اساس شنیده ها ظرفیت اضافه ی فولاد و آلومینیوم جهانی و همچنین اعمال تعرفه های ایالت متحده بر فلزات از بریتانیا خواهند پرداخت. 

طی انتشار یک بیانیه مشترک امریکا و اروپا هر دو طرف متعد شده اند که در جهت کار برای رسیدن به دوام صنایع فولادی و آلومینیوم در هر دو بازار گام بردارند. در این مذاکرات تعرفه های 25 درصدی بریتانیا بر برخی از محصولات ایالات متحده که نشان از جبران دارد، اعمال خواهد شد از جمله ی این محصولات می توان به ویسکی، موتورسیکلت، شلوار جین و تنباکو اشاره داشت.  

شایان ذکر است که وزارت بازرگانی بریتانیا اعلام داشته که تا زمانیکه توافقی صورت نگیرد، از انجام هرگونه اقدام در جهت دفاع از صنایع حیاتی فولاد و آلومینیوم کشور خود دریغ نخواهند کرد.

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)