بازار نیازمند کنترل قیمت

بازار نیازمند کنترل قیمت
بازار نیازمند کنترل قیمت

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، قیمت‌ گذاری در زنجیره فولاد چالشی است که به محل مناقشه میان تولیدکنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت تبدیل شده بود و اعلام این خبر شاید نقطه پایانی بر چالش ‌های بازار فولاد در ماه‌ های اخیر باشد و شاهد از بین رفتن نابسامانی...

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، قیمت‌ گذاری در زنجیره فولاد چالشی است که به محل مناقشه میان تولیدکنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت تبدیل شده بود و اعلام این خبر شاید نقطه پایانی بر چالش ‌های بازار فولاد در ماه‌ های اخیر باشد و شاهد از بین رفتن نابسامانی در بازار فولاد باشیم.
پیش از این تولیدکنندگان فولاد در توافق با یکدیگر خواستار توقف قیمت‌ گذاری شمش فولاد توسط دولت شده بودند. به اعتقاد آنها، نفع این قیمت‌ گذاری که باید به مصرف‌ کننده نهایی برسد،‌ محقق نشده و تنها موجب آسیب‌ رسانی به کل زنجیره فولاد شده است. فعالان بخش خصوصی دخالت دولت در قیمت‌ گذاری را دلیل نامتوازن بودن زنجیره فولاد دانسته و آزاد سازی قیمت محصولات حلقه‌ های مختلف آن را بهترین سناریو برای ایفای نقش تنظیم‌ گری دولت بیان کرده‌ اند.

از این رو به اظهارات فعالان بازار فولاد، این بخش با آزاد سازی قیمت ‌ها و کاهش شکاف بین قیمت‌ های جهانی و داخلی، اثر تعداد زیادی از این عوامل در توازن زنجیره حذف خواهد شد. همچنین طی سال ‌های اخیر دولت برای کنترل قیمت فولاد و محصولات فولادی در داخل کشور، مجموعه ‌ای از اقدامات را انجام داده است که به دلیل ناکارآمدی و نتیجه بخش نبودن هر کدام از اقدامات، مجبور به صدور بخشنامه یا مصوبه دیگری شده است. این رویه نه تنها موجب بهبود فضای کسب و کار نشده، بلکه نفعی به مصرف ‌کنندگان نهایی کالاها و خدمات  نیز نرسیده است و عموما، واسطه‌ ها از رانت به وجود آمده منتفع شده ‌اند.تمامی زنجیره فولاد به یکدیگر نیاز دارند، لذا دولت به دنبال تقویت روحیه تعامل بین آنان است و به همین دلیل تاکنون برای قیمت‌گذاری ورود نکردیم و امیدواریم به وحدت نظر برسند، و گرنه تصمیم کارشناسی خود را اعلام می‌کنیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)