بازار ورق متاثر از بورس کالا

بازار ورق متاثر از بورس کالا
بازار ورق متاثر از بورس کالا

آهن پرایس: نرخ ارز همچنان درروند نزولی به سر میبرد و در بازار آهن در چند روز اخیر شاهد آرامش نسبی بودیم اما در این بین بازار محصولاتی همچون ورق و محصولات ساخته شده از آن از جمله لوله و پروفیل بار دیگر شاهد آشفتگی هست. البته روز گذشته قیمت انواع ورق در بنگاه ها ثابت باقی ماند که اندکی ...

آهن پرایس: نرخ ارز همچنان درروند نزولی به سر میبرد و در بازار آهن در چند روز اخیر شاهد آرامش نسبی بودیم اما در این بین بازار محصولاتی همچون ورق و محصولات ساخته شده از آن از جمله لوله و پروفیل بار دیگر شاهد آشفتگی هست. البته روز گذشته قیمت انواع ورق در بنگاه ها ثابت باقی ماند که اندکی از شیب افزایشی قیمت انواع لوله و پروفیل نسبت به روزهای گذشته کاست. قیمت این محصولات از چهارشنبه تا روز گذشته روی ریل صعودی قرار داشت.

این اتفاقات اما در شرایطی رخ داده است که از روز 10 اسفند تا 19 اسفند یعنی از زمان اعلام خبر تلاش وزارت صمت برای کاهش تعرفه واردات ورق فولادی، قیمت انواع ورق سیاه در بازار آزاد به طور تقریبی بین 800 تا 1400 تومان کاهش یافته بود ومتوسط نرخ انواع پروفیل با ضخامت 2 در بازار آزاد نیز در این بازه زمانی با افتی حدودا 800 تومانی را تجربه کرده بود. 

اما چه اتفاقی رخ داد که روند نزولی به یکباره تغییر کرد و به روند صعودی تبدیل شد در حالی که سیگنال های مثبتی از احتمال کاهش تعرفه واردات ورق وجود داشت؟ در روز چهارشنبه هفته قبل زمانی که شرکت بورس کالا در اطلاعیه عرضه خود قیمت پایه ورق گرم HR فولاد مبارکه برای عرضه روز شنبه این هفته را با رقم 16 هزار و 24 تومان اعلام کرد.

این قیمت  نسبت به قیمت پایه عرضه قبلی ورق گرم HR فولاد مبارکه در تاریخ 11 اسفند به میزان 2 هزار و 436 تومان (بدون احتساب مالیات) بالاتر بود. روز شنبه هم که این معامله به نتیجه رسید، شاهد آن بودیم که قیمت کشف ‌شده ورق گرم HR فولاد مبارکه در بورس کالا با رشدی یک هزار و 22 تومانی نسبت به عرضه دو هفته قبل آن به رقم 17 هزار و 46 تومان (بدون مالیات) رسید. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تاثیر سیاست نگری چین بر سنگ آهن

نکته قابل اهمیت و مبهم در این بین نحوه تعیین قیمت پایه ورق گرم مبارکه در عرضه‌های روز شنبه هفته جاری است؛ شواهد امر نشان می‌ دهد که قیمت پایه این هفته ورق HR مبارکه براساس نرخ کشف‌ شده عرضه دو هفته قبل آن تعیین شده بود. اما در عرضه‌های پایانی ماه بهمن شاهد آن بودیم که بورس کالا برمبنای فرمول دیگری که گفته می‌شود از شورای رقابت دریافت کرده بود و مبنای آن تعیین نرخ پایه ورق براساس قیمت‌های جهانی بود، نرخ پایه ورق گرم مبارکه را مشخص می‌کرد.

پیش از آن هم فرمول موجود در شیوه‌ نامه فولاد مبنای تعیین قیمت‌ها در بورس کالا بود که البته اجرای این شیوه‌ نامه بدون هیچ‌گونه اطلاع‌ رسانی قبلی از سوی مسئولان بورس کنار گذاشته شد. باتوجه به گفته های مقامات وزارت صمت اختیار تعیین قیمت های پایه محصولات فولادی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به طور کامل به آن‌ها واگذار شده است، پس در این صورت باید نسبت به این که دقیقا بر چه مبنایی قیمت پایه ورق را تعیین می‌ کنند، پاسخگو باشند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)