بازار کم‌رونق آهن آلات

بازار کم‌رونق آهن آلات
بازار کم‌رونق آهن آلات

آهن پرایس: روز گذشته همچنان قیمت آهن آلات تقریبا در عمده مبادی فروش بدون تغییر بود و میل به ثبات قیمت در عمده شرکت‌ها استمرار داشت این در حالی است که بازار ارز مداوم در حال نوسان است و به طور هیجانی کاهش...

آهن پرایس: روز گذشته همچنان قیمت آهن آلات تقریبا در عمده مبادی فروش بدون تغییر بود و میل به ثبات قیمت در عمده شرکت‌ها استمرار داشت این در حالی است که بازار ارز مداوم در حال نوسان است و به طور هیجانی کاهش و افزایش می‌یابد، روز گذشته قیمت دلار پس از ورود به کانال قیمتی 27 هزار تومانی مجددا افزیش یافت و در بازار آزاد به قیمت 28 هزار و 50 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به تداوم ثبات قیمت اهن الات در چندین روز اخیر می‌توان گفت درحال حاضر کلیه مبادی فروش از تغییر قیمت‌ها دست کشیده‌اند به همین جهت قیمت روزانه میلگرد نیز دستخوش اوضاع قرار گرفته و در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد اگرچه برخی از مبادی فروش به طور میانگین حدود 100 الی 200 تومان کاهش قیمت داشتند.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله نیز همچنان ثبات اعلام شد، همچنین قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز مانند سایر مقاطع فولادی بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت ورق سیاه نیز ثابت بود و انواع ورق رنگی، روغنی و گالوانیزه هم تغییر قیمت قابل ملاحظه‌ای تجربه نکردند.

قیمت روزانه تیرآهن نیز عمدتا بدون تغییر بود، به طور مثال قیمت تیراهن کیلویی در اکثر مبادی فروش ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی در کنار ثبات قیمت‌ها، افزایش جزئی قیمت این محصول مشاهده شد.

همانطور که به نظر می‌رسد کلیه بازارهای مالی در فاز انتظار ناشی از مذاکرات قرار دارند به همین جهت به ثبات قیمت آهن آلات اقدام کرده‌اند اما فارغ از نتایج مذاکرات دور هشتم باید اوضاع بازار و ظرفیت‌های آن را نیز در نظر گرفت.

به طور مثال حتی اگر اخبار مذاکرات سیگنال‌ها مثبت به بازار آهن ارسال کند، در نهایت آنچه قابل چشم‌پوشی نیست، کمبود متقاضی مصرف و کاهش تقاضای سرمایه‌ای است و این عوامل مهمترین دلیل ایجاد رکود در بازار آهن به شمار می‌رود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عقبگرد دلار در بازار رکودی آهن

همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز بیان شد برای برون رفت از اوضاع فعلی به همسویی چندین عامل مؤثر بر قیمت آهن به طور همزمان نیاز است اما احتمال دارد با پایان فصل زمستان به‌تدریج اوضاع رو به بهبود برود.

از سویی دیگر میزان معاملات بورس کالا و قیمت‌های محصولات عرضه شده نیز در قیمت مقاطع فولادی بی‌تأثیر نیست. براساس گزارش‌ها امروز حدود 334 هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل محصولاتی همچون شمش، تختال، ورق سرد و گرم و ورق قلع‌اندود است. قیمت شمش عرضه شده 12 هزار و 579 تومان تعیین شده که در مقایسه با آخرین عرضه تغییری نداشته است.

خبرها از مذاکرات وین نیز همچنان مثبت و خوشبینانه است و رسانه‌ها داخلی و خارجی از جدیت طرفین مذاکره برای دستیابی به توافق و رفع اختلافات می‌گویند.

 عرضه در بورس مانع قیمتگذاری دستوری

مباحث متعددی در بازار آهن و فولاد حول محور قیمتگذاری دستوری و عرضه کلیه محصولات در بورس کالا مطرح می‌شود به طوری که برخی فعلان این حوزه مخالف و برخی دیگر موافق هستند.

به گزارش آهن پرایس، بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به کاهش میزان تولید صنایع فولادی در تابستان سال گذشته به دلیل چالش‌ها و موانع موجود از جمله قطعی برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان، بیان کرد: با توجه به موانعی که در تابستان پیش روی تولیدکنندگان وجود داشت با کاهش 15 درصدی تولید مواجه شدیم، اگرچه اکنون نیز با کمبود گاز مواجهیم اما در مقایسه با تابستان میزان تولید بهبود یافته است.

وی همچنین درباره عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا اظهار کرد: بورس کالا محل خوبی برای تنظیم قیمت‌ها و سامانبخشی بازار است اما نباید برای عرضه در بورس کالا اجباری وجود داشته باشد زیرا ممکن است تأمین اقتصادی و مالی در سطح گسترده برای مصرف‌کنندگان دشوار باشد.

سعید عسکرزاده دبیر اجرایی انجمن سنگ آهن ایران نیز با اشاره به آشفتگی بازار ناشی از قیمتگذاری دستوری اظهار کرد: قیمتگذاری دستوری تناسب قیمت محصولات را به‌هم می‌زند و زمینه سوءاستفاده برخی افراد را هم فراهم می‌کند به همین جهت عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا راهکار مناسبی برای رفع این مشکل است از طرفی دیگر قوانین بورس کالا مانع از قیمتگذاری دستوری محصولات است که مانع از ناترازی قیمت‌ها می‌شود.

علیزاده عضو ناظر مجلس شورای عالی بورس نیز در همین زمینه اظهار کرد: نمی‌شود مواد اولیه را ارزان خرید ولی به قیمت محصولات صادراتی عرضه کرد، به هیمن جهت عرضه مواد اولیه نیز در بورس راهکار مناسبی برای یکسان‌سازی قیمت‌ها است.

وی به فواید عرضه محصولات در بورس کالا اشاره کرد و افزود: نتیجه نهایی این طرح واقعی شدن قیمت‌ها است که به نفع همه از جمله مصرف‌کنندگان است، تولیدکنندگانی که برای تأمین مواد اولیه یارانه دریافت می‌کنند و نیروی کار ارزان در اختیار دارند در مقابل محصولات خود را به قیمت محصولات صادراتی عرضه می‌کنند اما با عرضه در بورس کالا محصولات به قیمت واقعی معامله می‌شوند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)