بحران افت تقاضا در بازار فولاد

بحران افت تقاضا در بازار فولاد
بحران افت تقاضا در بازار فولاد

ه گزارش آهن پرایس، بازگشت رکود و درگیر شدن اقتصاد کشور در بحران افت تقاضا از جمله اتفاقاتی بود تولید و فروش شرکت‌ های بزرگ کشور از جمله بنگاه‌ های بزرگ فولاد ساز را در سه ماهه دوم تهدید می‌کرد.از دیگر سو صنعت فولاد در سال 98 با ابلاغ بخشنامه‌ های گوناگون...

به گزارش آهن پرایس، بازگشت رکود و درگیر شدن اقتصاد کشور در بحران افت تقاضا از جمله اتفاقاتی بود تولید و فروش شرکت‌ های بزرگ کشور از جمله بنگاه‌ های بزرگ فولاد ساز را در سه ماهه دوم تهدید می‌کرد.از دیگر سو صنعت فولاد در سال 98 با ابلاغ بخشنامه‌ های گوناگون و متناقضی مواجه شد که کل زنجیره فولاد و خصوصاً دو موضوع مهم صادرات فولاد و تأمین سنگ‌ آهن را تحت تأثیر خود قرار داد.
بر اساس یکی از بخشنامه معاونت معدنی وزارت صمت، صادرات فولاد و محصولات فولادی منوط به رعایت کف عرضه در بورس کالا شد و پس از آن، رفع ممنوعیت صادرات سنگ‌ آهن در بخشنامه‌ ای دیگر باعث کمبود سنگ‌ آهن در کشور و کاهش دپوی سنگ ‌آهن فولاد سازان به کمترین میزان خود شد. 
نتیجه این دو اتفاق کاهش تولید فولاد در مقاطعی از خرداد و تیرماه شد اما پیگیری شرکت‌ های فولادی نظیر فولاد مبارکه و ذوب‌ آهن اصفهان و مطرح شدن این مشکلات در سطح رسانه‌ ها، دولت را به فکر جبران انداخت تا با وضع تعرفه 25 درصدی بر صادرات سنگ ‌آهن خام تا حدی این معضل را رفع کند.
با این حال آمار ها حاکی از بهبود عملکرد فولاد سازان در تابستان دارد. بر اساس آمار های اعلامی، در مرداد ماه صادرات فولاد کشور جهش 96 درصدی را نسبت به مرداد ماه سال قبل نشان داده و بر این اساس، فولاد سازان کشور با غلبه بر زنجیر های محکم تحریم، توانسته‌ اند در مرداد ماه 98 بالغ بر 1.04 میلیون تن فولاد صادر کنند تا مجموع صادرات فولاد در 5 ماهه نخست سال جاری به 4.85 میلیون تن برسد و این عدد 13 درصد از مدت مشابه سال قبل باشد و البته خبر مسرت بخش دیگری که ایمیدرو به آن اشاره کرده. این آمار ها خود گواه شکست کامل تحریم فلزات اساسی در کشور به مدد فعالیت مستمر بخش خصوصی در حوزه بازرگانی خارجی است و باید بر این نکته تأکید بسیار کرد که تحریم فلزات اساسی و خصوصاً فولاد، سخت‌ ترین نوع تحریم در طول تاریخ بوده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)