بررسی بازار آهن در هفته چهارم بهمن ماه

بررسی بازار آهن در هفته چهارم بهمن ماه

بازار ارز در هفتۀ چهارم بهمن ماه سیر صعودی داشت و رکورد تاریخی دلار شکسته شد؛ به این صورت که از همان ابتدای هفته قیمت دلار در کانالهای 45 و 46 هزار تومانی در رفت و آمد بود اما پایان هفته روند رشد آن اوج گرفت و روی 47 هزار  تومان بسته شد.

فعالیت بازار آهن نیز از همان ابتدای هفته طوفانی شروع شد و قیمت‌‌ها بی‌وقفه رو به افزایش بود، طوریکه میانگین رشد نرخ محصولات فولادی روزانه 1000 تومان برآورد شد؛ به عنوان مثال قیمت میلگرد در پایان هفته در کانال 25 هزار تومان قرار گرفت و در یک هفته گذشته افزایش 15 درصدی را ثبت کرد.

از عمده‌ترین دلایل جهش قیمت آهن در هفتۀ گذشته کاهش حجم عرضۀ آهن اسفنجی و افزایش قیمت آن در بازار داخلیه که از قطعی گاز و کمبود مواد اولیه نشأت می‌گیره؛ ادامه التهابات و روند صعودی نرخ دلار نیز از دیگر عوامل مؤثر بر رشد نرخ آهنه.

همچنین روند صعودی نرخ شمش بلوم ایران در بازارهای صادراتی و نیز حمایت بازارساز از روند صعودی قیمت اهن الات با حذفِ محدودیتِ سقفِ قیمتِ جهانی در معاملات بورس کالا و تعیین نرخ پایۀ عرضه براساس معاملات اعتباری، از دیگر دلایل رشد انفجاری قیمت‌ها به شمار می‌ره.

مورد دیگه‌ای که باید به آن اشاره کرد ابطال معاملات شمش توسط بورس کالا بود که علت آن رقابت‌های غیرواقعی برای قیمت‌سازی و جلوگیری از برخوردهای دستوری دولت، بیان شد؛ اما اینکه ابطال معاملات بورسی روش مؤثری برای کنترل قیمتهاست یا نه، جای تأمل داره.

همچنین براساس تصمیم بانک مرکزی شرکت‌های پتروشیمی و ایمیدرو موظف هستند برای مدیریت ارز و تأمین نیازهای ارزی واردات کالا در سامانۀ نیما، منابع حاصل از صادرات رو تنها در بانک‌ها و صرافی‌های بانکی بفروشند که اثرات روانی منفی این خبر نیز در بازار انکارنشدنیه.

در نهایت سفر رئیس جمهور به چین و امضای 20 سند همکاری بین این دو کشور از دیگر خبرهای هفته گذشته بود که اگر نتیجه  و دستاوردی داشته باشه در روزهای آتی در بازار نمود خواهد یافت.

نکتۀ قابل توجهی که در چند روز گذشته در سمت تقاضا مشاهده شد نگرانی فعالان این حوزه از رشد بی‌وقفۀ قیمتها و توقف معاملات بود، حال با وجود سقف‌شکنی‌های جدید بازار ارز و آهن عملا تحلیل شفاف بازار شدنی نیست اما به نظر میرسه پایان سال دشواری در پیش خواهیم داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • گنگستر شهر امل
    گنگستر شهر امل1401/11/30 - 10:39 پاسخ

    به نظر شما قیمتاهن الات سالی اینده چطور میشه