بررسی راه های صادراتی در بازار آهن

بررسی راه های صادراتی در بازار آهن
بررسی راه های صادراتی در بازار آهن

بنابر تحلیل کارشناسان آهن پرایس در اخبار بازار اهن، ایده‌آل‌ترین میزان صادرات در سال جاری ۱۰ میلیون تن عنوان شده است که با توجه به میزان تولید ۲۵ تا ۲۸میلیون تنی و میزان مصرف حدود ۱۵میلیون تن داخل...

بنابر تحلیل کارشناسان آهن پرایس در اخبار بازار اهن، ایده‌آل‌ترین میزان صادرات در سال جاری ۱۰ میلیون تن عنوان شده است که با توجه به میزان تولید ۲۵ تا ۲۸میلیون تنی و میزان مصرف حدود ۱۵میلیون تن داخل می بایست تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران دست‌کم به صادرات ۸میلیون تنی در سال جاری همت بگمارند تا با مازاد تولید روبه‌رو در آینده مواجه نگردیم. در این رابطه برخی کارشناسان معتقدند اهداف صادراتی معین شده  تا پایان سال محقق خواهد شد ولی برخی نیز بر این باورند که صادرات بیشتر نیازمند مشوق‌های صادراتی می باشد و دولت باید بیش از پیش برای صادرات فولاد زمینه‌ها را مهیا کند. از این رو مسئولان کشور تاکید دارند که اگر تولیدکنندگان فولاد در زمینه صادرات، تمام تمرکز خود را بر کشورهای منطقه سوق دهند، اهداف صادراتی کشور به زودی محقق خواهد شد.

زکریا نایبی مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز اذعان داشت که سال گذشته حدود ۲۵میلیون تن انواع مقاطع فولادی در کشور تولید شده و  توانسته رتبه تولید کشور  را به دهم جهان ارتقا دهد. برای امسال نیز پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تولید کشور از مرز ۲۸میلیون تن عبور کند. نایبی در ادامه خاطرنشان کرد: مصرف داخلی کشور حدود ۲۰ میلیون تن خواهد بود که سال گذشته صادرات فولاد کشور از مرز ۶ میلیون تن عبور کرده است و در سال جاری نیز قادر به صادرات ۸ تا ۹ میلیون تن از این نوع محصولات خواهیم بود. برای این میزان صادرات با مشکلی روبه‌رو نخواهیم بود و با توجه به آمار ۵ ماه نخست امسال اهداف صادراتی تا هم‌اکنون نیز محقق شده و مشکلی برای صادرات تا پایان سال ان شاءاله نخواهیم داشت.

وی با اشاره به این موضوع که در شرایط تحریم بازارهای همسایه مهم‌ترین گزینه برای صادرات کشور به‌شمار می‌روند، عنوان داشت که برای صادرات فرا منطقه‌ای نیاز به  برنامه منظم حمل ‌و نقل داشته  و از آنجا که ردیابی حمل‌ونقل دریایی برای امریکایی‌ها که پیگیر تحریم ایران هستند به ‌راحتی انجام می‌شود، صادرات با مشکل مواجه می گردد. این درحالی است حمل ‌و نقل زمینی چندان قابل ‌ردیابی نیست و یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تحریم‌کنندگان این است که حمل‌ونقل زمینی را نمی‌توانند ردیابی کنند. از این‌رو بازارهای منطقه‌ای ایران در زمینه تحریم‌ها قابل‌پیگیری برای امریکایی‌ها نیست و می‌تواند بهترین گزینه برای صادرات به‌شمار رود. برای نمونه عراق از هیچ‌یک از تحریم‌های امریکا پیروی نکرده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • مجید
    مجید1398/06/30 - 16:06 پاسخ

    با توجه به تحریم بانک مرکزی ایران قطعا صادرات کشور با مشکلاتی بیش از پیش مواجه خواهد شد ، صادرکنندگان نمیتوانند به ارز صادراتی خود براحتی دست پیدا کنند . امید به صادرات 8تن تا پایان سال هم یک امید واهی ست ، صنعت فولاد ایران برای سال بعد یک صنعت ورشکسته خواهد بود . تجربه کره شمالی نشان داده است که حتی مذاکره با ترامپ نیز به این راحتی ها نمیتواند تحریم ها را لغو کند !!! بنابراین ما شرایط بسیار بدی را برای صنعت فولاد انتظار داریم ، یک صنعت کاملا ورشکسته.