بررسی روند آهن در بورس کالا

بررسی روند آهن در بورس کالا
بررسی روند آهن در بورس کالا

آهن پرایس: با بررسی آمارهای معاملاتی در بورس کالای ایران ملاحظه می‌شود که تنها ۲۴ درصد از مجموع شمش معامله شده در بورس کالا در سال ۱۳۹۸ به‌صورت محصولات طویل شامل انواع میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در بورس عرضه و معامله شده و مابقی به قیمت آزاد در بازار فروخته شده است. این نسبت در ۷ ماه سال‌جاری کمتر از ۴۰ درصد است. به عبارتی بیش از ۶۰ درصد شمشی که در بورس معامله شده، با قیمت‌های مدیریت‌شده یا به عبارتی...

آهن پرایس: با بررسی آمارهای معاملاتی در بورس کالای ایران ملاحظه می‌شود که تنها ۲۴ درصد از مجموع شمش معامله شده در بورس کالا در سال ۱۳۹۸ به‌صورت محصولات طویل شامل انواع میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در بورس عرضه و معامله شده و مابقی به قیمت آزاد در بازار فروخته شده است. این نسبت در ۷ ماه سال‌جاری کمتر از ۴۰ درصد است.  به عبارتی بیش از ۶۰ درصد شمشی که در بورس معامله شده، با قیمت‌های مدیریت‌شده یا به عبارتی با قیمت دستوری، به نوردکاران داخلی تحویل و در بازار آزاد معامله شده و بخشی نیز صادر شده است. البته این وضعیت در سال ۱۳۹۷ نیز با شدت بیشتری انجام می‌شده و از اوایل سال ۱۳۹۷ محصولات فولادی با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی و به‌صورت دستوری قیمت‌گذاری می‌شده، ولی بر عرضه محصولات نوردی هیچ نظارتی صورت نمی‌گرفته که در نتیجه این عدم نظارت ها چند هزار میلیارد رانت به جیب افرادی معدود سرازیر شد.

محمدی در خصوص دلایل عدم تمایل نوردکاران به ارائه محصولات خود در بورس کالا، گفت: تصور می‌کنم شرکت‌های نوردی نیز تمایلی به فروش محصولات خود به قیمت دستوری ندارند. نکته مهمی که همواره مورد غفلت واقع شده، لزوم عرضه محصولات نوردی در بورس بوده است، این در حالی است که مردم نیاز به میلگرد و کلاف و تیرآهن و پروفیل دارند نه شمش و تختال و ورق. اگر ترتیبی داده شود که ابتدا کارخانه‌های نوردی محصولات نوردی خود را در بورس عرضه کنند و به مقدار عرضه و با قیمتی برگرفته از قیمت محصولات نوردی در بورس، شمش و تختال موردنیاز شرکت‌های نوردی توسط فولادسازان تامین شود، می‌توان امیدوار بود مردم نیاز خود به محصولات فولادی را با قیمت ارزان‌تری تامین کنند و پیشنهاد می‌شود ابتدا میلگرد، تیرآهن، ورق، پروفیل و لوله در بورس کالا به قیمت منطقی برگرفته از قیمت‌های جهانی و با نرخ ارز نیما یا سنا عرضه شود و شمش فولادی به نسبتی از قیمت محصولات فروش‌رفته در بورس کالا، به عرضه‌کنندگان محصولات نهایی تحویل شود.

سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن فولاد با بیان اینکه نوردکاران در برابر کاهش قیمت میلگرد مقاومت کرده و در مقابل، ۶۵ درصد محصول خود را در بورس عرضه نمی‌کنند، معتقد است این صنف با شعار حمایت از حقوق مصرف کننده به دنبال حفظ منافع شخصی خود هستند و در قبال خرید شمش ارزان، محصول گران را به مصرف‌کننده نهایی عرضه میکنند. به طوری که علی رغم کاهش قیمت شمش، قیمت میلگرد آن هم در بورس کاهش ناچیزی پیدا کرد و در واقع این ارزانی شمش فولاد در میانه راه گم شد و به مردم نرسید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • افخم
    افخم1399/08/27 - 19:43 پاسخ

    بنده با یکی از مسئولان اقتصادی خواستم مصاحبه ای به عنوان روزنامه نگار در خصوص افزایش بی محابای آهن آلات بخصوص میلگرد، ورق و پروفیل داشته باشم متاسفانه ایشان امتناع اما گفت یک هفته آینده قیمتها مطمئنا متعادل می شود