بررسی صادرات فولاد

بررسی صادرات فولاد
بررسی صادرات فولاد

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، در صادرات انواع محصولات فولادی طی سال ‌های اخیر می توان گفت: متاسفانه به دلیل وجود تحریم‌ ها و لزوم تهیه و تنظیم اسناد حمل به ‌صورت ویژه، صادرات به‌ صورت مستقیم بین تولید کنندگان فولاد در ایران و مصرف‌ کنندگان نهایی صورت نمی‌گیرد...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، در صادرات انواع محصولات فولادی طی سال ‌های اخیر می توان گفت: متاسفانه به دلیل وجود تحریم‌ ها و لزوم تهیه و تنظیم اسناد حمل به ‌صورت ویژه، صادرات به‌ صورت مستقیم بین تولید کنندگان فولاد در ایران و مصرف‌ کنندگان نهایی صورت نمی‌گیرد. 
در این بین شرکت ‌های تولیدکننده، محصولات را به‌صورت تحویل در بندرهای ایران به فروش می ‌رسانند، در حالی ‌که مصرف‌ کنندگان نهایی کالا را در بندرهای مقصد تحویل می‌گیرند و وجه آن را پس از ورود کشتی به بندر مقصد پرداخت می‌کنند. محدودیت‌ های ناشی از تحریم باعث شده برخی
شرکت‌ های بازرگانی به‌ عنوان واسط، وارد عمل شوند تا فرآیند صادرات را با دریافت کالا از تولیدکننده در ایران و حمل و تحویل آن به خریدار در خارج از کشور تکمیل کنند. 

این شرکت‌ ها برای تحویل فولاد از تولید کننده و تعهد به بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، مجبور به ارائه ضمانت‌ نامه ارزی به تولید کننده فولاد هستند.  این در حالی است که عمده تولید کنندگان فولاد با شناخت، اعتماد و گاهی مالکیتی که بر شرکت‌ های بازرگانی دارند، الزامی به دریافت ضمانت‌ نامه ارزی از ایشان ندارند و با صدور ضمانت‌ نامه ریالی از سوی خریدار نیز آماده تحویل بار هستند، اما بانک‌ های عامل از صدور ضمانت‌ نامه ریالی برای این نوع معامله امتناع می‌کنند و آن را خلاف قانون می‌دانند.

یکی از راهکارهای افزایش میزان صادرات فولاد از ایران ارائه ضمانت ‌نامه ریالی از سوی شرکت بازرگانی به تولیدکننده است، به استناد تبصره ماده ۵۲ دستورالعمل ناظر بر ضمانت‌ نامه بانکی مصوب شورای پول و اعتبار، صدور ضمانت‌نامه ریالی به‌عنوان وثیقه تعهدات و تسهیلات ارزی با هر عنوان ممنوع است. بانک‌ها و موسسات اعتباری با استناد به همین تبصره، ضمانت‌نامه ریالی برای شرکت‌های بازرگانی بابت تضمین بازگشت ارز حاصل از صادرات به شرکت‌ های تولید کننده صادر نمی‌کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)