بررسی ظرفیت های فولادی کشور

بررسی ظرفیت های فولادی کشور
بررسی ظرفیت های فولادی کشور

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، طی سال 96 حدود 30 میلیون تن به ظرفیت موجود زنجیره فولاد کشور از کنسانتره تا فولاد خام افزوده شد و برای اولین بار تراز تجاری مثبت فولاد به رقم بی سابقه 9 میلیون تن رسید. به عبارت دیگر، بیشترین ظرفیت سازی در بخش گندله سازی رخ داد که به ... 

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، طی سال 96 حدود 30 میلیون تن به ظرفیت موجود زنجیره فولاد کشور از کنسانتره تا فولاد خام افزوده شد و برای اولین بار تراز تجاری مثبت فولاد به رقم بی سابقه 9 میلیون تن رسید. به عبارت دیگر، بیشترین ظرفیت سازی در بخش گندله سازی رخ داد که به میزان 15 میلیون تن به ظرفیت این حوزه در کشور اضافه شد. علاوه بر این به ظرفیت آهن اسفنجی کشور نیز معادل 6 میلیون تن افزوده شد.

اما با ورود به سال 1397 رویدادهایی رخ داد از جمله خروج آمریکا از برجام که موجب جهش بی سابقه نرخ ارز شد. یکی از مهم ترین رخدادهای ذکر شده پس از اتفاقات را می توان تجربه تلخ رکود تورمی برای اقتصاد کشور را بیان کرد.همین امر نیز موجب شد تا بازار فولاد آشفتگی بی سابقه ای را پشت سر بگذارد؛ بطوری که حتی با دخالت دولت در تعیین نرخ ارز با هدف کنترل بازار، باز هم روز به روز به قیمت ها افزوده شد. وزارتخانه نیز با ابلاغ بخشنامه ها سعی داشت بازار فولاد را کنترل کند اما هر روز تصمیم ‌گیری برای فعالان بازار دشوارتر می‌شد و فضای رانتی به وجود آمده ناشی از تعدد نرخ‌ها منافع را به سمت سوداگران بازار سوق می ‌داد.

نمونه ای از مداخلات دولت در بازار ارز می توان به مشروط کردن صادرات به تامین نیاز داخل، الزام تولیدکنندگان به ارائه حداکثری در بورس کالا معادل ۱۲۰ درصد تقاضای سال ۱۳۹۶ و با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان، الزام به ارائه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما و دسته‌ بندی تعهد صادرکنندگان به بازگرداندن ارز حاصل از صادراتشان اشاره کرد. اما به دلیل آنکه ذات بازار قابل کنترل نیست و از انجایی که اقتصاد یک سیستم پویا است، نمی توان آن را بصورت دستوری کنترل کرد. آنچه که بر بازار فولاد گذشت از جمله رشد بی سابقه قیمت محصولات فولادی و کاهش صادرات، خود گویای آشفتگی بازار طی ماه های اخیر است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید. 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)