بررسی علت ثبات قیمت آهن

بررسی علت ثبات قیمت آهن
بررسی علت ثبات قیمت آهن

آهن پرایس: قیمت روزانه آلات روز سه‌شنبه نیز همچنان در غالب مبادی فروش میل به ثبات داشت، اگر چه در این میان نوسانات جزئی در برخی شرکت‌ها مشاهده شد اما چندان چشمگیر نبود.قیمت دلار هم با ثبات در کانال ...

آهن پرایس: قیمت روزانه آلات روز سه‌شنبه نیز همچنان در غالب مبادی فروش میل به ثبات داشت، اگر چه در این میان نوسانات جزئی در برخی شرکت‌ها مشاهده شد اما چندان چشمگیر نبود.

قیمت دلار هم با ثبات در کانال 27 هزار تومانی به طور جزئی نوسان افزایشی داشت به طوری که در بازار آزاد حدود 27 هزار و 970 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

سردرگمی بازار آهن حاصل عوامل متعددی است که به رکود عمیق بازار و کمبود متقاضی مصرف منجر شده است، به طوری که در زمان اوج خرید و فروش اهن الات آنچه در بازار داخلی رقم خورده، عدم رونق و آشفتگی بازار است.

با این اوصاف آنچه روز گذشته در بازار آهن و فولاد رقم خود ثبات حداکثری محصولات فولادی بود به طوری قیمت میلگرد آجدار غالبا با ثبات قیمت‌ همراه بود اما افزایش 100 تومانی نیز در چند شرکت مشاهده شد.

قیمت نبشی و ناودانی نایرانی نیز اگر چه عمدتا ثابت بودند اما چند شرکت به طور میانگین کاهش قیمت 100 الی 400 تومانی را تجربه کردند، همچنین قیمت پروفیل و قیمت لوله داربستی، صعنتی و ... نیز در بخشی از بازار کاهش 100 الی 400 تومانی داشتند و در نیمی دیگر بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

نرخ روزانه تیراهن هم مانند غالب محصولات فولادی ثابت بود به طوری که هم در بخش کیلوفروشی و هم در بخش شاخه‌فروشی تغییر قیمتی مشاهده نشد. قیمت ورق‌های گالوانیزه، رنگی و روغنی هم تغییر نداشت و نرخ ورق سیاه نیز مستثنا نبود و روز گذشته ثبات داشت.

همانطور که از اوضاع نرخ آهن آلات مشخص است قیمت‌ها پس از رشدی ناگهانی، در همان نقطه متوقف شده و گویا قصد کاهش هم ندارد و اگر نوسانی هم مشاهده می‌شود بسیار جزئی و محدود است.

همچنین تصمیمات و سیاست‌هایی که هر بار اخذ می‌شود رکود ایجاد شده در بازار را گسترده‌تر می‌کند، به طوری که مجموعه این عوامل پیش‌بینی اوضاع بازار را دشوار کرده و عقب‌نشینی مصرف‌کننده و انتظار تولیدکننده برای اصلاح بازار را رقم می‌زند.

 در کنار این معاملات بورس کالا نیز به تدریج روندی کاهشی طی کرده است به طوری که از شمش عرضه شده در بورس این هفته، تنها 17 درصد از این محصول به فروش رسید. از طرفی دیگر انتشار اخباری مبنی بر قطعی برق در هفته‌های آتی و احتمال کاهش تولید و عرضه نیز نتوانست رکود شکل گرفته در بازار را بکاهد.

همچنین خبر ساخت مسکن ملی که هنوز اجرایی نشده و طبق گفته برخی در شرف اجرایی شدن است که در این صورت به افزایش نرخ محصولات فولادی منجر خواهد شد نیز به افزایش تقاضا و خرید شمش و محصولات فولادی منجر نشد.

در این میان نکته قابل توجهی که وجود دارد عدم هماهنگی وزارت صمت با بورس کالا است، زیرا در حالی وزارت صمت درصدد کنترل قیمت‌ها در بازار داخل است که بورس کالا همچنان محصولات خود را با قیمت بالاتری عرضه می‌کند و خریداران نیز به امید کاهش نرخ اهن، دست از معامله می‌شویند و به امید کاهش قیمت‌ها در روزهای آینده، خرید خود را به عقب می‌اندازند که این خود عامل دیگری برای رکود فعلی به شمار می‌رود.

در شرایط فعلی رکود گسترده‌ای که در بازار حاکم شده است توانایی افزایش تقاضا یا کاهش قیمت‌ها را نداشته است به طوری که تعیین عوارض صادراتی نیز تأثیر نداشت و نرخ هر کیلوگرم میلگرد آجدار سایز 16 حدود 17 هزار و 600 تومان محاسبه شد که این میزان افزایش 29 درصدی نرخ این محصول در مقایسه با ایام مشابه سال گذشته است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: داوم رکود گسترده نرخ آهن

محصولاتی هم که این روزها در بورس کالا عرضه می‌شود استقبال چندانی ندارد و با توجه به مازاد عرضه در بازار داخلی، امکان صادرات نیز به دنبال تعیین عوارض صادراتی بالا، محدودتر شده است که با توجه به این شرایط احتمال می‌رود در سال‌جاری با کاهش تولید مواجه شویم.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و با فرض عدم دستیابی به توافقات برجام، دو عامل می‌تواند در خروج بازار از رکود فعلی تأثیرگذار باشد. یکی از این عوامل عملیاتی شدن پروژه‌های عمرانی دولتی است که در بلندمدت موجب افزایش تقاضا و خروج بازار از رکود خواهد شد.

عامل دیگری که ممکن است باعث خروج بازار از رکود شود افزایش شارپی نرخ دلار تا کانال 30 هزار تومانی است که احتمال وقوع آن در کوتاه مدت بعید نیست که اگر این اتفاق بیفتد علاوه‌بر خروج بازار آهن و فولاد از رکود، بازار مسکن نیز از رکود خارج خواهد شد.
 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)