به آرامش رسیدن بازار پایه

به آرامش رسیدن بازار پایه

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بررسی آمار های بورس‌کالا در دو تالار صنعتی و پتروشیمی و برای چهار دسته از محصولات یعنی محصولات فولادی، مس، محصولات پلیمری و شیمیایی نشان می‌ دهد .آرامش به بازار های پایه کشور برگشته است و این آرامش...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بررسی آمار های بورس‌کالا در دو تالار صنعتی و پتروشیمی و برای چهار دسته از محصولات یعنی محصولات فولادی، مس، محصولات پلیمری و شیمیایی نشان می‌ دهد .آرامش به بازار های پایه کشور برگشته است و این آرامش از وجوه مختلفی قابل بررسی است. بررسی ‌ها از این چهار محصول و بازار نشان می‌ دهند این آرامش نه‌ تنها در بورس‌ که در بازار آزاد نیز قابل پیگیری است علاوه بر آن این آرامش در سطوح عرضه، تقاضا و معاملات و هم چنین قیمت ‌ها قابل رصد است.
 در بازار فولاد میانگین قیمت محصولات فولادی در ۵ ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد رشد را از خود نشان می‌دهد و با آنکه تقاضای دلالی از بازار ها رخت بربسته، اما تقاضا برای فولاد و محصولات فولادی در سال ‌جاری نه ‌تنها کاهش نیافته، بلکه حتی تقویت شده است.
براساس آمارها میزان تقاضا به ۴/ ۶ میلیون تن رسیده که حدود ۳۰۰ هزار تن در مقایسه با سال قبل بهبود یافته است. کارشناسان بازار فولاد بخشی از این افزایش تقاضا را ناشی از تلاش بازیگران بازار برای جلوگیری از افت قیمت‌ها و سعی در ایجاد رقابت برای افزایش قیمت‌ها تلقی کرده و بخشی را به بهبود وضعیت کلی تقاضا نسبت می‌ دهند.
 از اواسط سال گذشته وزارت صمت اجازه داد تا سقف رقابت در محصولات فولادی برداشته شود و این مساله شرایطی را ایجاد کرد که تقاضا در بورس با هدف رقابت و افزایش قیمت ‌ها تقویت شود با این حال نمی‌توان از بخش دوم غافل شد. به عبارتی باید گفت بخشی از تقاضا نیز که تقریبا ۵۰ درصد تقاضا را نیز شامل می‌شود. تقاضای واقعی است و این رقم در مقایسه با تقاضای واقعی سال قبل بدون تغییر باقی مانده است به ‌طوری‌ که امسال نیز ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار تن محصولات فولادی خریداری شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)